Centrul Capitalei a ajuns să fie împânzit de publicitate la tutun încălzit, deși promovarea tutunului este interzisă prin lege, din cauza unui vid legislativ – definiția țigărilor din lege este una înveghită și nu face referire la tutunul încălzit sau țigările electronice.
USR a încercat să actualizeze legea încă din 2019, dar proiectul său a fost respins în bloc. „Industria de tutun a pus atâta presiune pe toată lumea încât s-a votat în unanimitate împotrivă”, a declarat deputatul USR Adrian Wiener, pentru G4Media. Partidul schimbă acum strategia „ca să nu ne mai trezim că pică tot pachetul legislativ odată”.
Legislația neactualizată a permis, de exemplu, derularea unei campanii outdoor pentru Glo, dispozitivul pentru tutun încălzit al companiei British American Tobacco.
Publicitate la tutun se găsește acum lângă Biblioteca Central Universitară din Piața Revoluției, în fața Academiei de Studii Economice, lângă fostul hotel Intercontinental din Piața Universității, pe magazinul Unirea și inclusiv în fața Guvernului. Toate sunt zone intens circulate de tineri, dar doar un semn micuț într-un colț ne indică faptul că produsele sunt destinate persoanelor peste 18 ani.
Potrivit celui mai recent studiu realizat de Institutul de Sănătate Publică (INSP), ce cuprinde date colectate în perioada octombrie-decembrie 2022, „peste 50% dintre elevii de liceu au fumat tutun încălzit sau țigări electronice în ultimele 30 de zile”. De altfel, INSP a lansat și o campanie despre impactul nociv al dispozitivelor de tutun încălzit și a țigărilor electronice asupra sănătății.
Analiza INSP mai arată că marketingul agresiv joacă un rol esențial în decizia tinerilor de a se apuca de fumat. Acest lucru este confirmat și de studiile independente.
Parlamentarii USR Adrian Wiener, Tudor Rareș Pop și Emanuel Ungureanu au depus în Parlament un proiect care să reglementeze noile produse din tutun.
Proiectul își propunea să actualizeze legislația antifumat, incluzând și noile produse din tutun în categoria celor cu restricții la promovare prin publicitate. Proiectul își mai propunea legitimarea cumpărătorilor, ascunderea produselor din vitrine și interzicerea fumatului noilor produse din tutun în spații publice, informează G4Media.
Inițiativa a fost respinsă încă din 2019 de Comisiile pentru buget, cultură și sănătate, urmare a lobby-ului extrem de puternic făcut de companiile de tutun.
„Legea interzice orice interferență a industriei tutunului cu zona de decizie deoarece interesul economic nu este simetric cu cel de sănătate. Chiar și așa, veneau cu câte 6-7 avocați în toate comisiile. Degeaba le spuneam că nu au dreptul la opinie în Parlament României”, a declarat deputatul USR Adrian Wiener.
În Comisia de cultură din Camera Deputaților, condusă la acea vreme de Gigel Știrbu (PNL), proiectul fost respins pe motiv că firmele de tutun sponsorizează evenimentele culturale: „Au găsit un picior de pod că evenimentele culturale sunt dependente de această formă de sponsorizare a companiilor de tutun. Circuitul cultural e dependent de nicotină. Rămâne cultura română fără finanțare”.
Iar în Comisia pentru buget, parlamentarii nu au fost de acord ca rafturile cu țigări să fie amplasate în locuri ferite privirii cumpărătorilor.
„Un argument inventat de industria tutunului și rostogolit de Ministerul Finanțelor a fost acela că ascunderea produselor din tutun de la vitrină va încuraja contrabanda cu țigări”, a mai spus deputatul USR, punctând că sertarul dedicat țigărilor, de exemplu, este prevăzut cu un oblon.
Proiectul a fost redepus acum câteva luni, dar retras la scurt timp, pentru că USR a decis să schimbe strategia: pentru ca pachetul legislativ să nu mai fie respins cu totul, el a fost împărțit în mai multe proiecte.
Deja a fost depus unul care prevede introducerea legitimării cumpărătorului. Iar interzicerea aromelor și inscripționarea de avertismente pe ambalaje au fost preluate de senatorul PSD Adrian Streinu Cercel și de senatorul neafiliat Ion Dragoș Popescu.
De asemenea, săptămâna viitoare va fi introdus în Parlament un nou proiect care prevede exclusiv interzicerea publicității, promovării și sponsorizării în cazul produselor noi din tutun.