Preşedintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că proiectul de revizuire a Constituţiei a fost transmis Consiliului Legislativ pentru aviz şi că se aşteaptă ca acesta să fie dat în circa o săptămână. Pentru avizul Curţii Constituţionale, există un termen stabilit de 10 zile pentru pronunţare, urmând ca proiectul să fie trimis în Parlament. Astfel, susţine şeful statului, proiectul ar urma să ajungă în Parlament undeva spre sfârşitul lunii iunie.
„Estimez că voi putea transmite Parlamentului proiectul înainte de vacanţa de vară, undeva pe 20 – 30 ale lunii iunie”, a precizat Băsescu, adăugând că, după ce proiectul va ajunge la parlamentari, va solicita să fie primit în faţa Legislativului „în a treia decadă a lunii iunie”.
Vezi AICI ce prevede proiectul legii de revizuire a Constituţiei şi care sunt modificările
Proiectul de revizuire a Constituţiei prevede, printre altele, că reţinerea unei persoane nu poate depăşi 48 de ore. O altă prevedere se referă la percheziţia, reţinerea sau arestarea parlamentarilor, care se vor face fără avizul Legislativului.
Iată cele mai importante declaraţii ale preşedintelui Traian Băsescu:
- Ţinând cont că nu sunt modificări foarte importante, cred că putem avea avizul Consiliului Legislativ săptămâna viitoare. Proiectul va fi trimis Curţii Constituţionale, unde termenul este de 10 zile. După aceea, va fi trimis Parlamentului
- Estimez că voi fi în măsură să trimit proiectul la Parlament înainte de vacanţa de vară, undeva între 20 şi 30 iunie
– După ce voi avea avizul Consiliului Legislativ, voi transmite şi partidelor proiectul cu tot cu avizul, pentru a fi informaţi
– Intenţionez să solicit Parlamentului o prezenţă a mea în plen în a treia decadă a lunii iunie, pentru a informa Parlamentul cu privire la punctul meu de vedere privind revizuirea Constituţiei
– Revizuirea nu vizează mult-aşteptata clarificare despre regimul ordonanţelor de urgenţă
– Singura modalitate de reglementare a domeniilor şi situaţiilor de emitere a ordonanţelor de urgenţă trebuie precizată într-o lege organică, pentru a le limita
– Foarte multi sunt tentaţi să vorbească de interesul meu personal. Revizuirea Constituţiei nu poate viza mandatul meu
– Mandatul meu nu este vizat de această revizuire. Ceea ce nu înseamnă că, într-o negociere cu partidele, nu am putea să ajungem la o concluzie dacă vom intra şi în termenele de funcţionare a preşedintelui sau de suprapunere a datelor alegerilor
– Eu nu mai pot benefica de eventuale prevederi ale noii Constituţii
– Cele două elemente, parlament unicameral şi cu 300 de membri, sunt parte a modificărilor Constituţiei
– Orice lege trebuie să aibă două citiri: o primă lectură şi, la minimum 30 de zile, o a doua lectură. Apoi se va da votul final
– La legea în regim de urgenţă, prin votul majorităţii parlamentare se poate scurta procedura de 30 de zile
– Angajarea răspunderii Guvernului se poate face o singură dată pe sesiunea parlamentară, pe o singură lege, cu excepţia bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale, pentru a preveni un blocaj de funcţionare
– Am introdus un aliniat nou prin care se precizează că remanierea miniştrilor se face doar după consultarea preşedintelui
– În caz de criză politică, se poate asuma răspunderea pe buget
– Hotărârea de suspendare a preşedintelui trebuie validată de Curtea Constituţională
- În momentul de față judecătorii nu pot fi trași la răspundere decât pentru neglijență în hotărârile pe care le-au luat. Neglijența este foarte greu de dovedit. Când decizia ta implică soarta oamenilor, soarta unei țări de multe ori, nu poți să nu răspunzi.
- În ceea ce privește CSM-ul am introdus câteva elemente care lărgesc indepența justiției și o fac mai transparentă. Se mărește numărul reprezentanților Societății Civile în CSM de la doi la șase. CSM-ul trebuie să își motiveze deciziile și să le facă publice.
– Criza economică și perspectivele ei precum și impasul datoriei publice la care au ajuns guvernele ne obligă la a introduce măsuri constituționale pe care Germania le are deja. Deficitul bugetului de stat consolidat nu poate depăși 3 % dar și un deficit între 0-3% nu poate fi cauzat de altceva în afară de investiții. Propun românilor să trăim din ce producem. Datoria publică nu trebuie să depășească 60% din PIB.
- Problema fiscalității este o problemă strict a Guvernului și a Parlamentului. Instanța judecătorească nu poate face politica fiscală a statului, să decidă dacă o taxă sau alta este legală sau nu.
Preşedintele Traian Băsescu a transmis, miercuri, Consiliului Legislativ proiectul legii de revizuire a Constituţiei în vederea avizării lui. După primirea avizului, proiectul este transmis Curţii Constituţionale pentru verificarea respectării dispoziţiilor constituţionale privind revizuirea. Ulterior, proiectul de revizuire însoţit de avizul Cosiliului Legislativ şi de decizia Curţii Constituţionale va fi înaintat Parlamentului României, în vederea dezbaterii şi adoptării lui.