Bacalaureat 2020. Care este programa la Chimie

Publicat: 20 05. 2020, 11:07

Pentru examenul de Bacalaureat 2020, a fost exclusă materia din semestrul al doilea al acestui an școlar. În cadrul examenului de bacalaureat, chimia are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E. d) în funcţie de filieră, profil şi specializare/ calificare profesională. Elevii care susţin examenul de bacalaureat la chimie pot opta pentru programa de chimie anorganică şi generală sau pentru programa de chimie organică.

Programa pentru examenul de bacalaureat la chimie

Chimie anorganică și generală – bacalaureat 2020

I. Competențe de evaluat

1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.

1.1. Clasificarea sistemelor chimice studiate după diferite criterii.

1.2. Descrierea comportării speciilor chimice studiate într-un context dat.

1.3. Diferenţierea substanţelor chimice după natura interacţiunilor dintre atomi, ioni,

molecule.

1.4. Structurarea cunoştinţelor anterioare, în scopul explicării proprietăţilor unui sistem

chimic.

1.5. Interpretarea caracteristicilor fenomenelor sistemelor studiate, în scopul identificării

aplicaţiilor acestora.

2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.

2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.

2.2. Formularea de concluzii folosind informaţiile din surse de documentare, grafice,

scheme, date experimentale care să răspundă ipotezelor formulate.

2.3. Utilizarea investigaţiilor în vederea obţinerii unor explicaţii de natură ştiinţifică.

3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând

raţionamente deductive şi inductive.

3.1. Analizarea problemelor pentru a stabili contextul, relaţiile relevante, etapele rezolvării.

3.2. Aplicarea algoritmilor de rezolvare de probleme, în scopul aplicării lor în situaţii din

cotidian.

3.3. Evaluarea strategiilor de rezolvare a problemelor pentru a lua decizii asupra

materialelor/ condiţiilor analizate.

4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor,

în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.

4.1. Aplicarea corespunzătoare a terminologiei ştiinţifice în descrierea sau explicarea

fenomenelor şi proceselor.

4.2. Folosirea corectă a terminologiei specifice chimiei.

5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane

şi asupra mediului.

5.1. Compararea acţiunii unor produse, procese chimice asupra propriei persoane sau asupra mediului.

5.2. Anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului înconjurător.

II. Conținuturi

Structura atomului, tabelul periodic al elementelor chimice, legături chimice, interacţii între atomi, ioni, molecule, starea gazoasă, soluții apoase, reacţii redox., aplicaţii ale reacţiilor redox, noţiuni de termochimie, noţiuni de cinetică chimică și calcule chimice.

Chimie organică – bacalaureat 2020

I. Competențe de evaluat

1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.

1.1. Clasificarea compuşilor organici în funcţie de natura grupei funcţionale.

1.2. Diferenţierea compuşilor organici în funcţie de structura acestora.

1.3. Descrierea comportării compuşilor organici studiaţi în funcţie de clasa de apartenenţă.

2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.

2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.

2.2. Formularea de concluzii care să demonstreze relaţii de tip cauză-efect.

2.3. Evaluarea măsurii în care concluziile investigaţiei susţin predicţiile iniţiale.

3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând

raţionamente deductive şi inductive.

3.1. Rezolvarea problemelor cantitative/ calitative.

3.2. Conceperea sau adaptarea unei strategii de rezolvare pentru a analiza o situaţie.

3.3. Justificarea explicaţiilor şi soluţiilor la probleme.

4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor,

în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.

4.1. Utilizarea, în mod sistematic, a terminologiei specifice într-o varietate de contexte de

comunicare.

4.2. Procesarea unui volum important de informaţii şi realizarea distincţiei dintre informaţii

relevante/ irelevante şi subiective/ obiective.

4.3. Decodificarea şi interpretarea limbajului simbolic şi înţelegerea relaţiei acestuia cu limbajul

comun.

5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane

şi asupra mediului.

5.1. Analizarea consecinţelor dezechilibrelor generate de procesele chimice poluante şi folosirea

necorespunzătoare a produselor chimice.

5.2. Justificarea importanţei compuşilor organici.

II. Conținuturi

Structura şi compoziţia substanţelor organice, clasificarea compuşilor organici, tipuri de reacții chimice în chimia organică, alcani, alchene, alchine, cauciucul natural și sintetic, mase plastice, arene, benzine, alcooli, acizi carboxilici, grăsimi, agenți tensioactivi etc.

Găsiți integral aici programa la chimie, Bacalaureat 2020