Avocatul Poporului cere un punct de vedere de la Ministerul Educației, după ce OMS a recomandat redeschiderea școlilor. Molnar Zsolt: Instituția Avocatului Poporului s-a sesizat din oficiu
Molnar Zsolt, adjunctul Avocatului Poporului, cere secretarului de stat Sorin Ion din Ministerul Educației și Cercetării un punct de vedere cu privire la recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății de redeschidere a unităților de învățământ. Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu pe acest subiect.
Avocatul Poporului cere un punct de vedere de la Ministerul Educației, după ce OMS a recomandat redeschiderea școlilor
„Nu ne permitem o generaţie pierdută din cauza COVID-19”, este mesajul transmis de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în faţa creşterii alarmante a numărului de cazuri de COVID-19 la nivel european. State unde au fost înregistrate recent peste 20.000 de cazuri zilnic, cu toate că nu au putut evita impunerea restricţiilor, au optat pentru menţinerea şcolilor deschise, cu respectarea strictă a condiţiilor de distanţare sau igienă, purtatul măştii sau aerisitul frecvent al claselor, menţionează Molnar Zsolt în documentul adresat secretarului de stat în Ministerul Educaţiei, transmite Agerpres.
Adjunctul Avocatului Poporului susține că în România aproape 3 milioane de elevi desfășoară actul educațional în sistem online, acolo unde este posibil.
Potrivit unui sondaj realizat de Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi, aproape jumătate dintre părinţi consideră că închiderea şcolilor nu este una bună pentru sistemul de educaţie, având în vedere că educaţia trebuie să primeze, în orice formă ar fi desfăşurată şi nepierzând din vedere inegalităţile care vor apărea în ceea ce priveşte accesul la educaţie al copiilor aflaţi în medii defavorizate şi recuperarea decalajelor educaţionale, a declarat Molnar Zsolt.
Potrivit unor studii realizate de World Vision România, „şcoala online, în mediul rural, rămâne o utopie: 40% dintre copiii din mediul rural nu au participat la şcoala online în prima perioadă a restricţiilor, iar în unul din trei sate în care World Vision România este prezent există zone cu semnal slab sau inexistent, lucru care îi afectează direct pe elevii care fac eforturi să-şi continue studiile”. Nu în ultimul rând, decizia de a închide şcolile nu a prevăzut un plan de măsuri pentru zonele în care şcoala online nu funcţionează, semnalează Molnar Zsolt.
El susține căstudiile internaţionale realizate în această perioadă arată că, de la debutul pandemiei, foarte puţine şcoli au devenit focare de COVID-19, iar Organizaţia Mondială a Sănătăţii atrage atenţia într-un raport din 21 octombrie că, la majoritatea infecţiilor sau cazurilor de COVID-19 raportate la copii, infectarea s-a produs acasă.
„Faţă de toate aceste împrejurări (…), instituţia Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu. Astfel, vă rugăm să formulaţi un punct de vedere faţă de aspectele semnalate în prezenta sesizare din oficiu, în special în legătură cu recomandarea Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii de redeschidere a unităţilor de învăţământ”, a adăugat Molnar Zsolt.
Ce a declarat vicepremierul Raluca Turcan despre o eventuală redeschidere a școlilor, luni seară, în direct pe B1 TV
Întrebată de Silviu Mănăstire, la „Dosar de politician”, dacă există un orizont de timp pentruredeschiderea școlilor din România,Raluca Turcana răspuns: „Aici, lucrurile sunt destul de clar de explicat, mai greu de înțeles. Noi am luat decizia de intrare a predării în online pentru că s-a apreciat că școala plus toate fenomenele de până la școală și de după școală prezentau un pericol epidemiologic și eram într-o creștere accentuată a numărului de cazuri. Noi facem în fiecare zi analize privindevoluția epidemiologicăși evident că ne-am dori din tot sufletul să înceapă școala. Până la urmă, cu toții suntem la masa Guvernului oameni care prețuim școala, înțelegem că școala față în față nu poate fi suplinită 100% cu școala online. Problema este de sănătate publică și aici ne-a fost greu să luăm o decizie care pune pe primul loc sănătatea publică și mai puțin simpatia pe care o asemenea măsură ar putea să o genereze în jur. Așadar, în fiecare zi se evaluează situația epidemiologică. Dacă vom ajunge la concluzia că suntem într-o scădere care să nu mai prezinte un risc de infectare comunitară în toate momentele pe care le-am spus, de până la școală, școală și post-școală, ne-am dori din tot sufletul să deschidem școlile”.