Fostul avion prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu este scos la vânzare. Prețul de pornire al aeronavei ROMBAC 1-11 este de doar 25.000 de euro.
ROMBAC 1-11 este primul avion de pasageri, cu reacție, realizat în România și singurul din Europa comunistă, cu excepția URSS. Acesta a fost creat la Întreprinderea de Avioane București (actuala Romaero Băneasa), inspirat după licența avionului englez BAC 1-11, proiectat la începutul anilor ’60 și realizat de compania British Aircraft Corporation, în perioada 1963-1982.
Prima prezentare a aeronavei în fața conducerii comuniste a avut loc în septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa, iar zborul inaugural, cu pasageri,s-a desfășurat în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara. Prima cursă externă a avut loc două luni mai târziu, pe ruta București-Londra.
Foto: Artmark
La Întreprinderea de Avioane București au fost realizate în total nouă avioane ROMBAC 1-11 și alte două neterminate. Proiectul inițial presupuneaconstruirea a 80 de avioane.
ROMBAC 1-11 se poate transporta cu viteza de 870 de km/h, pe o distanță maximă de 3.500 de kilometri. Avionul are o capacitate de 119 pasageri, cu un echipaj de doi piloți.
În ciuda exploatării intense, niciun aparat ROMBAC produs în România nu a suferit vreun incident nefericit.
Avionul „Super One-Eleven” a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceaușescu timp de patru ani, între 1986-1989.
Avionul lui Ceușescu nu este singura „bijuterie” a aeronauticii românești scoasă la licitație, la Artmark. „Negrești”, avionul utilizat de către fostul președinte Ion Iliescu, ultimul construit în România, care a efectuat primul zbor în 1989, are de asemenea, un preț de pornire de 25.000 de euro.
Cele două avioane pot fi văzute pepe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”.