Avertismentul directorului general ANPC privind perioada reducerilor: „Citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dumneavoastră”
Directorul general al ANPC ne recomandă să avem foarte multă grijă la reducerile din această perioadă și să ne informăm cât mai bine cu privire la produsele pe care dorim să le achiziționăm.
Cum se pot face cumpărături în siguranță în această perioadă
Paul Anghel, directorul general ANPC, a explicat că în perioada reducerilor de iarnă, putem face cumpărături în siguranță dacă realizăm o listă cu produsele pe care vrem să le achiziționăm.l și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel, suntem informați cu privire la reducerile de prețuri de care putem beneficia, conform Știrile ProTV.
„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.
„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.
Comerciantul este obligat să informeze complet consumatorii și să ofere informații privind datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Ce ar trebui să facă comercianții în această perioadă
Reprezentantul ANPC le recomandă consumatorilor să citească recenziile despre calitatea produselor sau seriozitatea comercianților.
„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.
„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.
Astfel, prețul redus trebuie să fie inferior prețului anterior. Acesta reprezintă cel mai mic preț aplicat în același punct de vânzare în ultimele 30 de zile înainte de aplicarea reducerii.
Pentru produsele perisabile sau a căror valabilitate se diminuează rapid, prețul anterior va fi cel mai mic preț practicat în ultimele 10 zile înainte de reducerea de preț. Dacă produsul a fost disponibil în comercializare pentru o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior va fi cel mai scăzut preț aplicat în această perioadă, înainte de aplicarea reducerii.
Referitor la contract, Anghel precizează că pentru magazinele fizice acesta se consideră încheiat în momentul efectuării plății și livrării produsului. În cazul magazinelor online, contractul se consideră încheiat atunci când comerciantul confirmă acceptarea comenzii cumpărătorului, pe un suport durabil.
În ceea ce privește magazinele fizice, dacă un consumator dorește să renunțe la achiziție după încheierea contractului, legea nu îi conferă dreptul de a se retrage din contract.
„Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel.
Unele magazine online, în cadrul politicii lor comerciale, au extins perioada de returnare la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice această informație direct cu fiecare comerciant.
Perioada de 14 zile poate fi prelungită cu încă 12 luni dacă vânzătorul nu a informat clar despre dreptul de returnare a produselor. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, costul returnării va trebui să fie suportat de către cumpărător.
„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.