Autostrada fără sfârşit. Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi inaugurat la Paştele Cailor
Lucrările la autostrada Lugoj-Deva par fără sfârşit.
Inaugurarea lotului al treilea, de 21 de kilometri, al autostrăzii este programată pentru luna septembrie 2018, dar ar putea fi amânată pe termen nedeterminat. Problemele tehnice și interesele divergente ale actorilor implicați în construcția drumului par să ducă lucrurile într-un „no man’s land”.
Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de vină ar fi constructorii care au realizat lucrări de calitate slabă. Altfel vede, însă, situația Asociația Pro Infrastructura, care apreciază că întârzierile sunt cauzate chiar de stat, care refuză să îi trateze pe constructori cu respect și să le plătească lucrările, scrie ziare.com.
„La construcția loturilor 2, 3 și 4 ale autostrăzii, constructorii au întâmpinat o mulțime de situații neprevăzute și probleme. Printre altele, pe lotul 2 s-a impus construcția unor culoare pentru urși și alte animale mari, iar pe lotul 4 s-a întârziat pentru că lucrările riscau să afecteze o peșteră cu lilieci. Lotul 3 este, în acest moment, cel mai aproape de finalizare, fiind realizat în proporție de circa 80%. Problema este că acum CNAIR caută motive să rezilieze contractul, cu toate că e atât de aproape de finalizare.
Problema este că finalizarea acestor loturi a fost planificată în așa fel încât să se poată circula pe autostradă. Întârzierile mari pe diversele loturi de drum au dat, însă, planul peste cap. S-a constatat că degeaba deschizi doar lotul 3 de autostradă. Fără să poată intra de pe lotul 3 pe lotul 2 – care nu va fi gata de inaugurare în viitorul previzibil, având o porțiune ce abia urmează să fie licitată – șoferii ar rămâne cu mașinile undeva, pe un deal.
În consecință, constructorii și CNAIR au agreat o soluție de compromis: realizarea unui nod rutier în dreptul localității Holdea, care să permită ieșirea de pe lotul 3 al autostrăzii pe Drumul Național 68 A. E o soluție de compromis, care trebuie realizată și care ar permite, sperăm noi, deschierea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deja în acest an”, a explicat Ionuț Ciurea, directorul-executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura.
El apreciază că, deși inițial a agreat soluția construcției nodului rutier de la Holdea, CNAIR refuză acum să îl și plătească.
„Pentru construcția nodului de la Holdea s-au făcut acte și s-au emis autorizații de construcție. CNAIR a ținut legătură cu constructorii. Iar acum, după ce aceștia din urmă au început lucrările, Compania susține că lucrarea nu era neapărat necesară și refuză să o plătească. În plus, caută motive să rezilieze contractul cu constructorii care au construit întregul lot de drum”, a mai arătat Ionuț Ciurea.
Statul a semnalat probleme la construcția lotului 3 al autostrăzii încă din luna februarie.
Ministrul Transporturilor de atunci, Lucian Șova, îi cerea constructorului, adică Asocierii de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones și Arcadis Eurometudes, să decidă dacă vrea să ducă lucrarea la bun sfârșit sau nu. Acestuia i se reproșa, încă de pe atunci, că are o mobilizare slabă pe șantier.
Reprezentanții constructorului COMSA SA au declarat că societatea dorește să ducă la capăt lucrările la lotul 3.
Autostrada dintre Lugoj şi Deva, în lungime de aproximativ 100 de kilometri, trebuia să fie gata încă din anul 2016. Din păcate, până în 2018 a fost finalizată doar construcția unui singur lot din cele patru ale autostrăzii, iar șansele să se poată circulă pe ea în acest an sunt aproape nule.