Arhivele Naționale, după ce pensionarii au acuzat că achită taxe uriașe pentru adeverințe: Sunt aplicate cele stabilite de Casa de Pensii. Noi nu avem expertiză pentru a calcula tarife echitabile

Publicat: 30 08. 2024, 08:39
Sursa foto simbol: Pixabay

Arhivele Naționale ale României (ANR) se apără după ce pensionarii au acuzat că plătesc mii de lei pentru adeverințele de venituri, susținând că aceste tarife au fost stabilite de președintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) și că abia recent, printr-o lege de anul acesta, competența a fost transferată către ANR „fără consultarea prealabilă a instituției noastre sau a Ministerului Afacerilor Interne (MAI)”.

Arhivele Naționale cer ajutor pentru stabilirea pe viitor a tarifelor

Instituția a mai transmis că „nu dispune de expertiza necesară pentru a efectua analize sociale sau calcule economice complexe”, astfel încât să poată stabili niște tarife echitabile, așa că a solicitat o colaborare cu Ministerul Muncii și Casa de Pensii.

În ceea ce privește adeverințele de venit necesare pentru pensionari, ANR mai precizează că problema „este agravată de lipsa documentelor, multe dintre acestea fiind pierdute odată cu desființarea fostelor întreprinderi de stat”.

În comunicatul ANR se mai arată că Ministerul de Interne a formulat o serie de propuneri către Ministerul Muncii și Casa de Pensii care „au fost reiterate în scris la începutul acestei luni, imediat ce am aflat, din Monitorul Oficial, despre noile modificări legislative care ne atribuie responsabilitatea stabilirii tarifelor”.

„Obiectivul nostru principal rămâne găsirea unui echilibru între eficiența serviciilor oferite și accesibilitatea acestora pentru cetățeni”, au mai transmis Arhivele Naționale ale României.

Ce spun Arhivele Naționale despre adeverințele de care au nevoie pensionarii

„Arhivele Naționale ale României (ANR) au organizat astăzi (joi, 29 august – n.r.) o sesiune de consultări cu operatorii economici prestatori de servicii arhivistice (OEPSA), având ca obiectiv discutarea și evaluarea propunerilor privind stabilirea tarifelor maximale pentru serviciile de arhivare. Aceste consultări sunt parte a unui demers legal recent, necesar în urma modificărilor legislative introduse de Parlament.

În prezent, pentru serviciile de identificare a documentelor și eliberare a „adeverințelor”, prestate de operatorii privați, sunt aplicate tarifele stabilite de Președintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în conformitate cu Legea nr. 26/2023. Recent, însă, prin modificarea Legii nr. 16/1996 privind Arhivele Naționale, adoptată prin Legea nr. 237/2024, Parlamentul a transferat competența de stabilire a acestor tarife către ANR, fără consultarea prealabilă a instituției noastre sau a Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Arhivele Naționale subliniază că, deși respectă obligațiile legale, instituția nu dispune de expertiza necesară pentru a efectua analize sociale sau calcule economice complexe, care sunt esențiale pentru a determina tarifele într-un mod care să fie echitabil și eficient din punct de vedere social. Din acest motiv, considerăm că o colaborare strânsă cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MM) și CNPP este esențială pentru a ne asigura că aceste responsabilități sunt gestionate corespunzător. Conform principiului cooperării loiale între instituții, consacrat de Curtea Constituțională a României, este esențial să primim sprijinul necesar din partea acestor instituții.

În ceea ce privește adeverințele de venit necesare pentru pensionari, în luna februarie a acestui an, MAI a propus o colaborare interinstituțională cu MM și CNPP, pentru a identifica noi modalități de valorificare a veniturilor și sporurilor încasate de asigurați, precum și a condițiilor de muncă din trecut, cu scopul de a asigura un tratament echitabil pentru toți pensionarii. Această problemă este agravată de lipsa documentelor, multe dintre acestea fiind pierdute odată cu desființarea fostelor întreprinderi de stat, care au activat înainte de 1990 și puțin după această dată.

Identificarea documentelor în arhivele publice sau private este, desigur, o situație dezirabilă, dar nu întotdeauna posibilă, având în vedere timpul trecut de la crearea acestora. Propunerile MAI către MM și CNPP au fost reiterate în scris la începutul acestei luni, imediat ce am aflat, din Monitorul Oficial, despre noile modificări legislative care ne atribuie responsabilitatea stabilirii tarifelor.

În cadrul consultărilor de astăzi, ANR a dorit să asigure transparența procesului prin transmiterea discuțiilor live pe pagina de Facebook a MAI. Totuși, Consiliul Concurenței a indicat că aceste consultări trebuie desfășurate separat cu fiecare participant, motiv pentru care am decis să renunțăm la acest plan.

Deși în acest moment nu putem furniza detalii specifice privind valoarea exactă a tarifelor, reafirmăm că obiectivul nostru principal rămâne găsirea unui echilibru între eficiența serviciilor oferite și accesibilitatea acestora pentru cetățeni.

Arhivele Naționale ale României rămân angajate în a coopera cu toate instituțiile relevante pentru a asigura respectarea legii și protejarea intereselor cetățenilor”, a transmis ANR, într-un comunicat.