Anul școlar 2024-2025, care începe în 9 septembrie, vine cu noi reguli și obligații pentru elevi, părinți și profesori. Ministerul Educației a introdus o procedură prin care elevii care deranjează orele pot fi trimiși într-o altă sală, sub supravegherea altui profesor, dar a stabilit și că elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul.
Printre cele mai importante schimbări anunțate pentru anul școlar 2024-2025 se numără bursele. Ministerul Educației a decis introducerea unui nou tip de bursă: cea de reziliență.
De bursa de reziliență vor putea beneficia primii 30% dintre elevii dintr-o clasă care au avut la finalul anului școlar trecut media anuală cel puțin 7,00 și cel mult 9,50. Cei care au avut media anuală mai mare de 9,50 vor beneficia de bursa de merit.
În anul școlar 2024-2025 elevii din România pot beneficia de următoarele tipuri de burse:
bursă de excelență olimpică I – între 750 și 3.000 de lei;
bursă de excelență olimpică II – 700 de lei;
bursă de merit – 450 de lei;
bursă de reziliență – 300 de lei;
bursă socială – 300 de lei;
bursă pentru mame minore – 700 de lei;
bursă tehnologică – 300 de lei.
În noul regulament de organizare și funcționare al școlilor sunt prevăzute o serie de obligații pentru părinți. Ei trebuie să asigure elevilor o ținută decentă și să participe la ședințele cu părinții.
În plus, părinții vor trebui să plătească orice daune pe care copiii lor le fac asupra mobilierului școlii, notează Edupedu.ro.
Conform noilor reguli, părinții trebuie să își exprime acordul cu privire la acordarea serviciilor de consiliere școlară elevului, în situațiile prevăzute de cadrul legal.
Părinții care nu vor să semneze „contractul educațional al elevului”, în care sunt incluse aceste obligații pot primi amendă de până la 5.000 de lei.
O altă noutate cu care vine anul școlar 2024-2025 este aceea că elevii care vor deranja orele de curs vor putea fi trimiși într-o altă sală de clasă, unde vor fi supravegheați de un alt profesor până la finalizarea orei de curs, conform noii reglementări din Statutul Elevului, anunță Hotnews.
Această prevedere a fost criticată în spațiul public, iar unele voci au acuzat Ministerul Educației că introduce „camerele de detenție”.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a punctat că prevederea are titlu opțional și depinde de școli dacă vor implementa astfel de măsuri sau nu.
Elevilor li se pot confisca telefoanele, dacă aceștia le folosesc în timpul orelor fără acordul profesorului.
În noul Statut al Elevului, la Articolul 15, este prevăzut că elevii nu au voie să folosească telefonele mobile sau orice alt dispozitiv electronic în timpul orelor.
„(n. red.: elevilor le este interzis) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”.
O noutate în regulament este că telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii”.
„Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, se arată în Statut.
Câte o notă la purtare după fiecare modul, nu doar la finalul anului școlar. Nota la purtare va fi scăzută dacă elevul are multe absențe
În anul școlar 2024-2025, elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul (în total sunt cinci module), și nu doar la finalul anului școlar, așa cum era până acum.
La finalul anului școlar, media celor 5 note la purtare va fi scăzută cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe care elevul le are și, în final, va rezulta media anuală la purtare.
În noul Statut al Elevului, publicat în luna august în Monitorul Oficial, este precizat că elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul fiecărui an școlar, prevedere preluată din vechiul statut. În document este prevăzut și un model al fișei de feedback pe care elevii o pot completa pentru fiecare profesor pe care l-au avut la clasă.
Posibilitatea ca elevii să ofere feedback profesorilor era prevăzută și în vechiul Statut al Elevului, însă abia în anul 2021 Ministerul Educației a stabilit metodologia prin care se putea oferi feedback-ul semestrial (la acel moment, anul școlar era organizat în două semestre, nu pe module, ca în prezent).
Modelul fișei de feedback inclus de Ministerul Educației în noul Statut al Elevului este același ca cel oferit în anul 2021, diferența este că la vremea respectivă feedback-ul se oferea de două ori pe parcursul anului școlar (la finalul fiecărui semestru), iar acum elevii pot oferi feedback doar la finalul anului școlar.
Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu. Ce trebuie să conțină
Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, conform noii legi a educației.
Portofoliul trebuie să conțină, printre altele, documentele școlare ale elevului, planuri individualizate de învățare, notele obținute la examenele naționale și recomandări de orientare școlară sau profesională, se arată într-un proiect al Ministerului Educației.
„Portofoliul educațional este un instrument care are ca scop documentarea și evaluarea progresului școlar, personal și social al elevului, identificarea decalajelor în învățare și fundamentarea intervențiilor de sprijin, implicarea elevului în propria educație prin autoreflecție și autoevaluare, documentarea achizițiilor învățării relevante pentru continuarea studiilor într-un nivel superior de învățământ/pentru tranziția spre piața muncii”, se arată în proiectul pus în dezbatere publică.