Isteria generată de propagarea rapidă a noului virus pe teritoriul României a determinat populația să dea năvală în mazagine și să golească rafturile cu alimente și produse de igienizare, pentru a se pregăti pentru un scenariu mai sumbru.
În acest context, ANPC asigură cetățenii că supermarketurile membre ale Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale au stocuri suficiente.
„Nu au fost semnalate la nivelul AMRCR situaţii de majorări de preţuri ale unor produse; stocurile de alimente de bază nu reprezintă o problemă pentru niciunul dintre lanţurile de magazine membre, traficul de consumatori variind în funcţie de specificul şi formatul fiecărui magazin; la acest moment nu sunt probleme legate de stocurile de produse dezinfectante, deşi cererea continuă să fie foarte mare”, se arată în comunicatul emis de ANPC.
La rândul lor, reprezentanţii AMRCR au informat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor despre următoarele măsuri adoptate în magazine pentru prevenirea raspândirii coronavirus:
– La nivelul lanţurilor comerciale membre ale structurii asociative s-au luat măsuri menite să prevină aglomerările şi s-au aplicat cele recomandate pentru dezinfectarea zonelor de interacţiune intensă (cărucioare, clanţe/mânere, uşi acces, benzi case de marcat, POS, butoane lift, grupuri sanitare etc).
– Personalul din cadrul magazinelor este instruit şi monitorizează permanent respectarea distanţei de siguranţă (minim 1 metru) între clienţi, inclusiv prin folosirea unor mijloace de semnalizare precum benzi pe podea, afişe la casă sau distanţatoare sub diverse forme de panotaj.
– Marile lanţuri comerciale au stabilit grupuri interne de lucru pentru aplicarea neîntârziat a tuturor măsurilor menite să protejeze sănătatea clienţilor şi angajaţilor deopotrivă.
– De asemenea, reprezentanţii marilor reţele comerciale au mai asigurat ANPC că au fost sistate activităţile de sampling şi cele de testare a produselor dermo-cosmetice în magazine.
– Clienţii sunt informaţi cu privire la măsurile de prevenire a infecţiei cu coronavirus printr-o serie de afişe şi mesaje în cadrul punctelor de vânzare.
– În condiţiile suspendării activităţii şcolare, au fost prevăzute şi introduse sisteme şi programe speciale de lucru pentru a veni în sprijinul angajaţilor cu copii; programul de lucru al lanţurilor de magazine a fost regândit pentru a se limita aglomerările în mijloacele de transport.
– A fost aplicată o procedură de triaj a angajaţilor pentru a preveni accesul la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie specifică (febră, tuse, stare de rău).
– Au fost stabilite componenţe clare nominale ale echipelor de lucru, precum şi perimetre stricte în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea şi fluxuri de deplasare în cadrul activităţii.
Pentru clienţii din magazine, din această perioadă, AMRCR recomandă:
– păstrarea unei distanţe de siguranţă de minimum 1 metru faţă de celelalte persoane din magazin;
– respectarea indicaţiilor şi mesajelor afişate în magazine; evitarea cumpărăturilor în orele de vârf;
– efectuarea cumpărăturilor la cele mai apropiate magazine pentru a se evita folosirea mijloacelor de transport în comun; evitarea desfacerii în magazin a produselor ambalate;
– folosirea mănuşilor de unică folosinţă sau a pungilor disponibile în magazin; utilizarea dispenserelor cu produse dezinfectante poziţionate în spaţiile publice.