Scandalurile din ultimii ani arată lipsa de profesionalism a poliției și mentalitatea de fostă miliție comunistă după care se ghidează această instituție plătită pe bani publici. În general, reacțiile ce au condamnat atitudinea polițiștilor în astfel de evenimente au fost descurajate, pe motiv că ar putea fi afectată siguranța publică și, indirect, încurajat mediul infracțional. Nimic mai fals, scrie Ioan Vieru, într-un articol pentru Cotidianul.
”Derapajele instituționale într-un stat democratic trebuie sancționate de oriunde ar veni, cu atât mai mult când aparțin instituțiilor de forță. De ce ar fi polițistul din stradă deasupra unui cetățean și chiar mult mai imun la sancționarea faptelor sale incorecte decât șeful statului ? Pentru că aici s-a ajuns. Autoritatea unor instituții total incontrolabile acum poate fi sursa unor abuzuri greu și imposibil de descâlcit”, argumentează Vieru.
Poliția a ajuns să-și abandoneze misiunea și să copieze la indigo mediul infracțional.
În opinia acestuia, conducerea poliției rutiere trebuie înlocuită cu profesioniști, iar serviciile acestei instituții să se limiteze strict la ridicarea confortului rutier.
”Rolul poliției rutiere nu este acela de a șicana participanții la trafic și nici de a se erija în justiție, așa cum vedem în unele cazuri. Rețeaua rutieră a României este un pericol nu numai dacă ne referim la starea infrastructurii. Lipsesc semne rutiere adecvate condițiilor de trafic și topografiei și agenții în stradă pentru a sprijini participanții la trafic. Lipsesc cu desăvârșire, conform stării de fapt în teren, observatorii care să monitorizeze deficiențele, iar aceștia nu pot fi decât angajați ai poliției rutiere. Faptul că poliția rutieră dă zeci de mii de amenzi, ridică mii de permise nu indică în niciun fel aportul său la siguranța circulației. Cu toate aceste măsuri în majoritatea lor probabil necesare, justificate, lipsurile instituției în sine nu pot fi acoperite astfel”, mai scrie Ioan Vieru, pentru Cotidianul.
În timp ce în Europa nu vei vedea mai mult de trei polițiști rutieri, în România sunt șanse foarte mari să fii tras pe dreapta, în doar câteva zeci de kilometri, și doar pentru fapte fără gravitate sau chiar imaginare.
Instituțiile supradimensionate sunt puse să-și rezolve problemele bugetare prin escrocare publică, amenzi și măsuri excesive. Polițiștii trebuie să aibă grijă de siguranța rutieră, nu să stea după colțuri ca niște răufăcători.