În legătură cu poziţia exprimată de vicepreşedintele PSD Dan Şova privind situaţia de la aeroportul Tuzla, poziţie exprimată printr-un comunicat de presă remis B1 TV (detalii aici), se cuvin făcute câteva precizări. Fostul ministru al Transporturilor Dan Șova trebuie să prezinte dovezi din care să rezulte respingerea proiectului RAS, altfel reacția sa rămâne fără suport. Afirmațiile sale sunt chiar contrazise de informațiile de pe site-ul AMPOS în care proiectul are mențiunea ADMIS. Regional Air Services (RAS) Tuzla a fost introdusă ca beneficiar eligibil POS – Transport atât în anul 2011, în mandatul ministrului Anca Boagiu, cât și în anul 2014, în mandatul ministrului Dan Șova. Pe site-ul AMPOST, este publicată și datată 16.04.2014 lista proiectelor propuse pentru a fi testate in cadrul MPGT. La pc. 69 din secțiunea Transport aerian apare proiectul RAS – Extindere si modernizare Aeroport Tuzla (vezi document atasat) cu mentiunea PROIECT APROBAT.
Este adevărat ca, potrivit comunicatului de presă postat pe site-ul AMPOST (vezi document atasat) din data de 21.10.2011, proiectul RAS privind Modernizarea si extinderea Aeroportului Tuzla a fost respins de AMPOST prin nota de respingere din data de 12.10.2011. RAS a formulat contestatie care a fost de asemenea , respinsă. Chiar și așa, RAS a mai depus o noua cerere de finanțare pentru exact același proiect, care – așa cum am arătat mai sus a fost declarată admisă pentru testare în MPGT în aprilie 2014, adică în mandatul ministrului Dan Șova. Ulterior însă, proiectul a fost declarat respins pentru ca nu s-a încadrat în metodologia impusă de Comisia Europeană.
Nu se știe însă dacă respingerea de care Dan Șova vorbește în comunicat a intervenit în mandatul său sau în mandatul succesorului său, Ioan Rus, deoarece inclusiv în acest moment pe site-ul AMPOS la sectiunea MPGT, în dreptul proiectului RAS figureaza mentiunea ADMIS.
Master Planul General de Transport (MPGT) este un document strategic complex al României care stabileşte direcţiile de acţiune strategice pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval şi aerian, care trebuie să aibă în vedere problemele identificate pentru fiecare sector de transport, obiectivele specifice, viziunea strategică a Ministerului Transporturilor pentru implementarea politicilor de transport, precum şi lista de proiecte sustenabile finală aferentă Master Planului.
În acest context, conştientizând importanţa strategică a acestui document în baza căruia România urmează să acceseze fonduri structurale, Master Planul trebuie elaborat ţinând cont de cerinţele pe care Comisia Europeană le formulează, inclusiv prin metodologia de elaborare a Master Planului, dar şi ţinând cont de nevoile strategice de dezvoltare a transportului la nivel naţional. Prin urmare, avand în vedere că metodologia impusă de Comisia Europeană trebuie respectată încă de la momentul elaborării draft-ului MPGT, este greu de înțeles cum proiectul RAS a fost declarat inițial admis pentru a fi testat în MPGT pentru ca abia ulterior să fie respins pentru nerespectarea cerințelor impuse de Comisia Europeană privind elaborarea MPGT. Oricum, deocamdată, din informațiile publice existente, nu rezultă fără echivoc că proiectul celor de la RAS a fost respins, singura mențiune fiind aceea de „proiect admis pentru testare”.
Contractul semnat de ARSVOM
Fiind la curent cu istoricul cererilor de finanțare depuse de o companie exclusiv privata atât în mandate anterioare, cât și în mandatul său, Dan Șova ar putea clarifica cum în mandatul domniei sale și în favoarea aceleași companii private, RAS Tuzla, o Agenție din subordinea Ministerului coordonat de Dan Sova, respectiv ARSVOM, a încredințat direct către RAS Tuzla un serviciu denumit Serviciu de Interes Economic General (SIEG) – SAR, fără realizarea nici unei formalități de selecție, de transparență și de respectare a liberei concurențe.
Pentru aceasta clarificare, ar fi foarte util de făcut public documentul care a stat la baza dovedirii calității de aplicant eligibil pentru proiectul aprobat în mandatul său in ceea ce priveste RAS Tuzla – o companie privata -, în condițiile în care beneficiarii proiectelor testate in MPGT sunt numai Companii de Stat.
Nu în ultimul rand, ar trebui lamurit si care este legătura dintre încredințarea direct ăa serviciului SAR către RAS Tuzla și aprobarea Proiectului pentru testare în MPGT.