Acreditarea Spitalului Clinic de Urgență Floreasca a fost suspendată, după vizita lui Victor Costache, ministrul Sănătății, care a precizat că a găsit o mulțime de nereguli la unitatea medicală de Capitală.
„Cu privire la evenimentul advers asociat asistenței medicale de tip santinelă, apărut la Spitalul Clinic de Urgență București, vă comunicăm următoarele:
- Spitalul Clinic de Urgență București a fost acreditat în ciclul I, prin Ordinul Președintelui ANMCS nr. 515/ 12.08.2016, cu un punctaj total de 70,20%.
– În conformitate cu cerințele standardului 2 din referință 9, legate de prevenirea și gestiunea riscurilor, precizăm că la momentul acreditării nivelul de conformitate a fost de 55% adică există „o politică de gestionare a riscului generat de aparatele, instrumentele și dispozitivele medicale cu indicatorul procedurii privind prevenirea riscurilor tehnologice pentru fiecare tip de aparat sau dispozitiv medical implementate”.
– Conform Metodologiei de monitorizare a unităților sanitare acreditate, aprobată prin Ordinul Președintelui ANMCS nr. 639/2016, acestea sunt obligate să raporteze la ANMCS o serie de date referitoare la evoluția implementării măsurilor de asigurare șiîmbunătățire a calității serviciilor de sănătate și a siguranței pacientului. Astfel, art. 8 referitor la Monitorizarea evenimentelor adverse/ santinelă/ “near-miss” precizează că raportarea evenimentelor adverse asociate asistenței medicale „este obligatoriu a fi făcută de către unitățile sanitare în maximum 24 ore de la apariția lor și trebuie urmată, în maximum 30 zile de la raportare, de un raport de analiză a cauzelor care au dus la apariția evenimentului și a măsurilor identificate pentru prevenirea repetării”.
– Spitalul Clinic de Urgentă București nu a raportat niciun eveniment advers și niciun alt indicator de monitorizare din data de 01.01.2018 și pană în prezent. Evenimentul mediatizat în prezent a fost raportat pe data de 29.12.2019, la 7 zile de la producerea acestuia.
– ANMCS a comunicat situația conformării spitalului la cerințele procesului de monitorizare Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București și Ministerului Sănătății.
– Având în vedere constatarea de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate a apariției la nivelul Spitalului Clinic de Urgentă București a unui eveniment advers grav asociat asistenței medicale neraportat de către unitatea sanitară în termenul prevăzut la art. 8 alin. (2) din Metodologia de monitorizare a unităților sanitare acreditate aprobată prin Ordinul Președintelui Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate nr. 639/2016, dar și referatul Unității de Evaluare și Acreditare a Spitalelor, din 30.12.2019, vă comunicăm că ANMCS a emis ordinul de suspendare a acreditării Spitalului Clinic de Urgență București.
– Suspendarea acreditării unității sanitare se dispune pană la remedierea de către aceasta a deficiențelor care au condus la suspendarea acreditării, dar nu mai mult de 6 luni de la data intrării în vigoare a ordinului de suspendare.
– În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea ordinului, unitatea sanitară elaborează și transmite A.N.M.C.S. spre avizare planul de măsuri pentru remedierea cauzelor care au condus la suspendarea acreditării.
Acest plan trebuie să conțină, pentru fiecare măsură, responsabilul desemnat de unitatea sanitară și termenul de îndeplinire a măsurii.
– Pe parcursul perioadei de suspendare, unitatea sanitară raportează săptămanal către A.N.M.C.S. măsurile adoptate pentru remedierea neconformităților.
– Încetarea suspendării acreditării unității sanitare se constată prin ordin al Președintelui A.N.M.C.S. după verificarea remedierii neconformităților cuprinse în planul de măsuri.
– Remedierea deficiențelor care au dus la suspendarea acreditării reprezintă condiția obligatorie în vederea inițierii vizitei de evaluare a Spitalului Clinic de Urgentă București în cadrul ciclului II de acreditare.
Menționăm că Ministrul Sănătății a fost informat despre decizia de suspendare a acreditării Spitalului Clinic de Urgentă București”, a anunțat Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate.
Acreditarea este modalitatea prin care se demonstrează că o unitate medicală face eforturi să acorde îngrijiri medicale care să satisfacă așteptările pacienților, atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și din punct de vedere al condițiilor în care se acordă.
Acest lucru se realizează de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) care verifică modul în care acordă serviciile medicale și evaluează în ce măsură acesta corespunde standardelor de acreditare.
Acreditarea confirmă că o unitate medicală dispune de resursele și de competențele profesionale necesare pentru a acorda îngrijiri medicale în specialitățile pe care le are în structură. Confirmă că o unitate medical poate face ceea ce spune că face. Prin urmare, pacienții vor avea o mai mare încredere de a se adresa unei unități medicale acreditate decât unei unități neacreditate.
Acreditarea este un proces necesar atât pentru unitățile de stat, cât și pentru cele private, care vor să intre în relații contractuale cu Casele de Asigurări de Sănătate.
Pentru a sprijini unitățile sanitare să mențină și să optimizeze calitatea, ANMCS colaborează cu personalul din respectiva unitate acreditată în cadrul unui proces de monitorizare continuă a activității, stimulând astfel preocuparea profesioniștilor din unitățile medicale acreditate să fie consecvent în respectarea regulilor pe care ei însuși le-au stabilit pentru a satisface într-o cât mai mare măsură așteptările pacienților și pentru îmbunătățirea continuă a standardelor serviciilor oferite.
Spitalele care nu obțin acreditarea nu vor mai putea încheia contract cu Casa de Asigurări de Sănătate. Un spital care nu este acreditat poate funcționa fără relație contractuală cu sistemul public de asigurări.Dacă pacienții vor accepta să primească îngrijiri medicale într-o unitate medicală neacreditată și vor accepta să plătească pentru aceste servicii, unitatea va continua să funcționeze.
Victor Costache declara, în debutul ședinței de luni a Guvernului, că există deja un raport preliminar al Corpului de Control în cazul pacientei care a luat foc pe masa de operație la Spitalul Floreasca, iar documentul arată o cascadă de nereguli deosebit de grave. Ministrul Sănătății a precizat că vor face tot posibilul ca astfel de incidente revoltătoare să nu se mai întâmple.
„Deja avem un raport preliminar al Corpului de Control care denotă o cascadă de nereguli deosebit de grave și vreau să vă asigur că vom face totul ca acest gen de eveniment revoltător să nu se mai întâmple într-un spital din România și să vă asigur că echipele noastre lucrează pentru aflarea adevărului”, a declarat Costache.
Ministrul a mai afirmat că un raport final va fi gata la începutul săptămânii viitoare.
„Responsabilii vor fi sancționați conform legii”, a mai ținut să precizeze Victor Costache