Elevii de clasa a VIII-a au început luni simularea pentru evaluarea naţională 2017, prima probă fiind de limba română.
La subiectul I s-a dat un fragment din poezia lui Ion Pillat „Toamnă la Miorcani”. Li s-a cerut elevilor să demonstreze că textul aparține genului liric.
Potrivit profesorului Ionel Dumitru Nedelcu, așa cum a fost decupat, fragmentul devine, în a doua lui parte, de neînțeles.
"Nu sunt singurul care constată că, în țara aceasta, prostia extremă se extinde pe zi ce trece, ca o molimă fără leac. Proștii rău au penetrat toate instituțiile statului și, vor deveni, în scurt timp, majoritari, dacă nu cumva deja au făcut-o. În învățământ, cu siguranță. Dovadă, simularea de ieri, 13.03.2017, a Evaluării naționale la limba și literatura română", scrie el într-un articol pentru contributors.ro.
Potrivit acestuia, "autorul decupajului nu a înțeles el însuși nimic din această poezie și a tăiat, la întâmplare, exact în mijlocul unei fraze”.
Să citim ce a rezultat, potrivit profesorului Dumitru Nedelcu:
„În grădina aurită de lumină și de frunză –
Rodu-n care o dulceață înțeleaptă să se-ascunză.”
Aceste două versuri sunt neinteligibile, pentru că ele au fost desprinse de restul frazei din care făceau parte (vezi textul original în stânga). Substantivul „rodu(l)” este numele predicativ al verbului copulativ „să fiu” care se găsește cu trei versuri mai sus:
„Toamnă dulce ca iubirea, ca iubirea de amară,
Fie-ți milă de făptura mea de om și fă să fiu …
Rodu-n care o dulceață înțeleaptă să se-ascunză.”
Acum e logic. Versurile capătă sens. Eul liric îi cere toamnei (senectuții) să-i dea forță creatoare…
Că autorul decupajului nu are habar pe ce lume trăiește rezultă și din finalul poeziei:
„Binecuvântarea asta de mi-o dai, va fi de-ajuns.”
Acest vers conține un verb la persoana a II-a („dai”), ceea ce este un indiciu că eul liric se adresa cuiva. Cui? Evident, toamnei, dacă citim toată poezia. Dar versul cu adresarea nu apare în fragmentul decupat, așa că elevul nu are de unde să știe asta.
Prin urmare, ca fragmentul să aibă cât de cât un înțeles, el trebuia decupat (cel puțin) de la versul„Toamnă dulce ca iubirea, ca iubirea de amară…”
Să dai elevilor de clasa a VIII-a din toată țara să interpreteze un text masacrat în prealabil de o minte buimacă mi se pare o iresponsabilitate crasă, care nu poate avea altă explicație decât PROSTIA GENERALIZATĂ de la nivelul instituțiilor abilitate: CNEE, MEN și care or mai fi.