1.100 de șoferi de TIR români și slovaci au fost exploatați de o firmă belgiană de transport
Compania belgiană Jost ar fi angajat aproape 1.100 de șoferi de camion români și slovaci aplicând reglementările sociale ale acestor țări, dar apoi i-a adus să muncească în Europa de Vest.
Un șofer belgian costă angajatorul între 4.500 și 5.000 euro pe lună, românii și slovacii erau plătiți cu 500-600 de euro
Sute de șoferi români de camion au fost duși, la fiecare două săptămâni, cu avionul din București la Maastricht, și plătiți cu salariu de 550 – 600 de euro brut pe lună.
Sindicatul belgian CSC a descoperit că transporturile erau făcute duminica dimineața. „Acest avion transportă aproximativ 160 până la 180 de șoferi români.
Când ajung la Maastricht, sunt duși cu autocarul la garajele de la Herstal, lângă Liege. Îi găsim apoi la volanul camioanelor grupului, pe șoselele belgiene, dar și internaționale”, a declarat Roberto Parillo, directorul general al CSC Transcom.
„Șoferii sunt plătiți între 550 și 600 de euro brut pe lună, plus 50 până la 55 de euro pe zi lucrătoare, dar acest surplus se plătește la negru! În Belgia, un șofer belgian costă angajatorul între 4.500 și 5.000 euro pe lună.
Conform bilanțului depus de angajatorul acestor români, compania Skiptrans cu sediul în Cluj, un șofer cu normă întreagă costă în jur de 9.000 de dolari pe an, în timp ce în Belgia costul este de 45.000 de dolari”, a adăugat sindicalistul .
Noua înțelegere dintre parchetul federal belgian și Roland Jost, patronul Jost, a doua companie de transport din țară, a fost aprobată. E finalul unui caz îndelungat de dumping social.
După ce o primă înțelegere între compania de transport și parchetul federal a fost respinsă în octombrie, instanța din Liège a aprobat luni a doua propunere, care pune astfel capăt cazului care a implicat sute de șoferi români de TIR exploatați.
Astfel, Roland Jost este condamnat la 18 luni de închisoare și o amendă de 4,8 milioane de euro, din care 200.000 de euro vor fi achitați imediat.
Dacă Jost ar recidiva în următorii trei ani, ar trebui să plătească 4,6 milioane de euro, scrie Nieuws Blad. Primul acord, care prevedea o pedeapsă de trei ani de închisoare cu suspendare, fusese respins de un prim judecător deoarece nu era prevăzută nicio amendă.
Acordul pune capăt cazului Jost, care a început în 2017, în urma unui val de controale în sectorul transporturilor din Belgia.
Antreprenorul a petrecut mai multe luni în închisoare și 240 dintre camioanele sale au fost sechestrate de justiție. La începutul anului 2022, Jost Group, firma lui Roland Jost, semnase un acord cu procurorul pentru plata a 30 de milioane de euro.
Mii de muncitori din țările din Est fuseseră recrutați printr-o companie cu sediul la o cutie poștală românească, pe cheltuiala Oficiului Național de Asigurări Sociale și a regulilor sociale.
Inițial, împotriva lui Jost fuseseră formulate acuzații de constituire a unei organizații criminale, trafic de persoane și spălare de bani. Până la urmă, a fost condamnat pentru acuzația de fraudă socială.