Wizz Air şi Ryanair, luate în vizor de Consiliul Concurenţei, după introducerea TAXEI pentru bagajele de mână. Companiile sunt suspectate de practici tip ‘cartel’
Companiile aeriene low-cost Wizz Air şi Ryanair au intrat în vizorul Consiliului Concurenței din cauza introducerii unor taxe suplimentare pentru bagajele de mână, informează Libertatea.
De la 1 noiembrie a intrat în vigoare o nouă politică potrivit căreia, în baza unui bilet standard, pasagerii pot lua cu ei în cabină un bagaj care să încapă sub scaun. Este vorba despre un spațiu în care încap o poşetă, o geantă de laptop sau un rucsac mic. Pentru oricel alt bagaj care depășește aceste dimensiuni trebuie achitată o taxă suplimentară care începe de la 6-8 euro în cazul Ryanair şi variază între 5 şi 15 euro în cazul Wizz Air. Astfel, taxa este valabilă pentru orice bagaj pe care călătorii vor să îl depoziteze deasupra locului pe care îl ocupă.
Noua regulă, valabilă de la 1 noiembrie, se aplică în toate statele în care cei doi operatori low-cost au curse.
Iar această nouă politică a fost reclamată la Autoritatea de Concurență de către Asociaţia pentru Protecţia Drepturilor Pasagerilor din România (A.P.D.P.R.).
Asociaţia susţine că dacă o creştere semnificativă a preţurilor biletelor de avion ar fi fost justificată, atunci ea s-ar fi putut face la vedere, prin majorarea tarifelor individuale de către fiecare transportator.
Alexandra Dumitrescu, secretarul A.P.D.P.R., consideră că majorarea simultană a tarifelor este suspectă.
„Modul coordonat (…) ridică un semn de întrebare vizavi de motivul real al acestor modificări. Mai mult, aceştia nu şi-au informat pasagerii în mod onest, întrucât foarte multe persoane care şi-au cumpărat bilete de avion anterior datei de 1 noiembrie, cu data de călătorie după această dată, nu au înţeles că noua politică de tarifare îi va afecta, având impresia că vor beneficia de politica de tarifare valabilă la momentul achiziţiei”, a explicat Alexandra Dumitrescu.
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei au confirmat că reclamaţia A.P.D.P.R. a fost repartizată în cadrul instituţiei pentru analiză. În funcţie de rezultatul acesteia, autoritatea ar putea să lanseze o investigaţie care să verifice cele două companii low-cost.
Atât Wizz Air, cât şi Ryanair au transmis că noua politică tarifară este în beneficiul clienţilor.
În ceea ce priveşte o eventuală înţelegere între cele două companii, reprezentanţii Ryanair au transmis că nu comentează speculaţii, în timp ce reprezentanţii Wizz Air au negat acest lucru, adăugând că „pasagerii noștri vor achita în continuare doar pentru acele servicii pe care le utilizează”.
Decizia privind introducerea de noi tarife pentru bagajele de mână a generat reacţii şi la nivel european.
În Italia, spre exemplu, Autoritatea Antitrust a solicitat deja operatorilor să suspende noua politică tarifară.
Şi în Spania o asociaţie pentru protecţia consumatorilor a depus plângeri atât la Agenția de Stat pentru Siguranța Aviației, cât şi la Agenția Spaniolă pentru Consumatori, ca urmare a introducerii noilor politici privind bagajele.
Zilele trecute, la Cluj, o aeronavă Wizz Air a decolat cu 30 de minute întârziere, după ce un pasager a refuzat să achite noua taxă pentru bagajul de mână. Poliția aeroportului a intervenit, iar pasagerul care avea bilet spre Liverpool a fost scos din aeronavă.