Firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) a câştigat licitaţia pentru achiziţia a 51 de trenuri de metrou care vor circula pe magistrala V, Drumul Taberei – Eroilor, potrivit unor surse din piaţă, citate de economica.net.
Inițial compania va livra 43 de trenuri, dar are o opţiune pentru încă opt. Pentru livrarea trenurilor de metrou Metrorex va plăti 307,6 milioane de euro.
Este vorba despre același tip de trenuri care care circulă pe Magistrala 2 Pipera-Berceni şi din care Metrorex a cumpărat deja 24 de unităţi pentru 145 de milioane de euro.
Printre criteriile de evaluare care au adus câştig firmei CAF în faţa celorlalţi competitori se numără preţul, masa trenului fără pasageri, timpul de parcurgere traseu dus-întors pe
Magistrala 5 şi costurile de mentenanţă pentru un tren pentru primul an de mentenanţă. Dintre aceste criterii, preţul a contat în proporţie de 60%, restul fiind condiţiile tehnice.
Pentru acest contract, Metrorex a primit oferte din partea Alstom (Franța), CAF (Spania), CSR (China), Pesa (Polonia) și Astra Vagoane (România). Ceilalţi participanţi la licitaţie pot contesta rezultatul până pe 20 martie.
Înainte de a se anunța oficial câștigătorul licitației, Metrorex a atribuit un contract estimat la 440 milioane euro pentru achiziția trenurilor, acesta fiind cel mai mare acord de acest tip pentru metroul din Capitală.
În acest context, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, declara nu știe câștigătorul și nu îl interesează participanții la procedurile de achiziție organizate în minister.
„Nu mă interesează niciun fel de participant la nicio licitație în minister. Mă interesează ca fiecare companie să respecte legea, criteriile (…) În rest, cine câștigă, e problema competiției interne, eu nu știu nici câștigătorul, nici dacă-s înalți, nici dacă-s grași, nici dacă-s slabi”, a declarat ministrul, potrivit HotNews.ro.
Din trenurile CAF pe care Metrorex le-a achiziţionat cad deseori piese şi trenurile intră frecvent la reparaţii şi verificări. „Diverse, piese, şuruburi, fie erau slăbite, fie lipsă. S-a găsit între şine o flanşă (piesă plată care servește la îmbinarea etanșă în prelungire sau de ramificație a unor alte piese – n.r. ) de 4,5 centimetri, desprinsă din tren. Aceste trenuri stau tot timpul în revizii”, a declarat o sursă apropiată Metrorex, pentru economica.net.
Problema a intrat în atenţia Poliţiei şi a SRI luându-se în discuție și declanșarea unei anchete comune a celor două instituţii, mai arată sursa citată. (Detalii AICI)