CNADNR a înregistrat cheltuieli pentru proiectele de autostrăzi de 152 de milioane de lei pe primele cinci luni ale anului, comparativ cu o prevedere bugetară anuală în valoare de 1,8 miliarde de lei, potrivit zf.ro.
Informații despre programul de autostrăzi în vigoare au apărut de acum o lună. Dezastrul a fost confirmat la începutul acestei săptămâni prin demiterea ministrului transporturilor Dan Costescu.
Jumătate din bugetul CNADNR de 4,4 miliarde de lei pe an este alocată pentru autostrăzi. Cu toate acestea, din cauza unor obstacole birocratice şi a dezorganizării CNADNR, lucrările stagnează sau sunt amânate an după an.
Din suma plătită de 152 de milioane de lei pe primele cinci luni, 109 milioane de lei au fost alocate pentru Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, 34 de milioane pentru Autostrada Timişoara – Lugoj, iar pentru Bucureşti – Braşov s-au plătit 2,8 milioane lei.
În 2016, sunt prevăzute să fie semnate contracte doar pentru 34 de kilometri de autostradă. Un contract pentru proiectare şi execuţie a unui lot de 18 kilometri Iernut – Cheţani pe secţiunea Ogra – Câmpia Turzii din cadrul Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, iar celălalt contract a fost semnat pentru proiectare şi execuţie a unui tronson de 17 kilometri între Cluj Vest (Gilău) – şi Mihăieşti, de asemenea pe traseul Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea.
„CNADNR a participat la promovarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 7 pentru accelerarea investiţiilor în autostrăzi. Astfel, s-a urmărit respectarea clauzelor contractuale în vederea recuperării întârzierilor create în implementarea contractelor. S-au organizat şedinţe de management cu Beneficiarul, Inginerul şi Antreprenorul.
S-a acordat sprijin Antreprenorului în vederea urgentării obţinerii tuturor avizelor şi acordurilor necesare realizării lucrărilor. În mod frecvent angajaţii Unităţilor de Implementare au efectuat vizite în şantier pentru o verificare mai eficientă a lucrărilor”, a răspuns CNADNR, întrebat despre accelerarea investiţiilor în autostrăzi.
În anul 2015, au fost semnate contracte pentru 94 de kilometri de autostradă, dintre care cel mai însemnat a fost pentru finalizarea unei porţiuni de 60 de kilometri între Suplacu de Barcău şi Borş pe Autostrada Braşov – Târgu- Mureş – Cluj – Oradea.
Contractele semnate şi banii alocaţi arată că 80% din banii alocaţi pentru autostrăzi în ultimii ani de către România mergîn această autostrada Braşov – Borş, iar 95% merg spre Transilvania şi Banat.
Mai mult, CNADNR ignoră legătura Moldovei cu Bucureştiul pe autostradă, Nici Centura Capitalei nu primeşte banii alocaţi de CNADNR pentru dezvoltarea conexiunilor Transilvaniei cu vestul, prin Ungaria.
Moldovei i se „vinde“ un proiect-fantomă al legării Iaşiului de Târgu-Mureş, în valoare de 3-4 miliarde de euro, care nu justifică existenţa prin trafic.
Chiar dacă datele arată că cele două autostrăzi, Nădlac – Sibiu – Piteşti şi Braşov – Târgu-Mureş – Cluj – Oradea, se vor face, iar sumele necesare pentru a fi finanţate cele două treceri ale munţilor pe la Sibiu şi Braşov vor fi substanţiale, astfel încât România nu îşi va mai putea permite o a treia trecere a Munţilor, în nord.
Anul acesta ar trebui să fie puși în folosință 56 de kilometri de autostradă, din care 22 de kilometri refacerea lotului 3 pe Orăştie – Sibiu, 15 kilometri un lot pe Lugoj – Deva şi încă 21 de kilometri pe acelaşi lot.
Din cei 56 de kilometri care urmează a fi livraţi în 2016, toţi sunt în Transilvania şi Banat, din cei 185 de kilometri care urmează a fi livraţi în 2017, 182 de kilometri sunt în Transilvania şi Banat, iar 3 kilometri sunt legătura între Bucureşti şi autostrada Bucureşti – Braşov, adică „ciotul” lipsă de legătură cu oraşul, rămas nefăcut.