Odată cu sfârșitul de an și pentru bancheri a venit momentul calculelor și al concluziilor finale privind profitul, pierderile sau a cotei de piață și dacă pentru întreaga economie criza a avut efecte nefaste nici instituțiile bancare nu au făcut excepție.
După ce la nivelul anului 2008 bancile realizau profituri record cumulate de peste 1 miliard de euro (4,4 miliarde de lei) anul acesta în numai primele nouă luni sistemul bancar înregistrează pierderi de aproape 200 de milioane de euro (766 milioane de lei), iar prognoza este negativă pentru finalul anului.
Din punctul de vedere al volumului creditelor acordate de bănci situația este una stabilă, cerditele pierdute de o instituție bancfară regăsindu-se la alta în funcție de politicile băncilor care rennuță sau preiau finanțări cu risc.
Cea mai profitabilă bancă rămâne BRD, datorită segmentului retail bine penetrat în perioada de creștere economică, la polul opus situându-se BCR, cea mai mare bancă din perspectiva activelor.
BRD, Raiffeisen, Citi, ING, RBS, Transilvania, UniCredit constituie un grup de bănci care fac profit constant, având clienţi buni atât pe partea de corporate, cât şi la nivelul persoanelor fizice.
Primele 10 bănci din sistem controlează 78 la sută din piaţă, în timp pentru restul de 22 de procente se bat 30 de bănci.
Principalele bănci care sunt într-o siuaţie dificilă acum, sunt cele care au în spate grupurile elene. Acestea sunt nevoite să plătească peste piaţă la depozite şi să mărească provizioanele, în special pentru creditele imobiliare.
Austriecii de la Volksbank au trecut de la performanțele din 2003-2008 care îi duseseră la un moment dat pe locul trei din punct de vedere al activelor la o seire de bilanțuri negative care au obligat banca mamă să acorde sprijin financiar repetat filialei din România.
În perioada 2008-2011 nivelul salariilor din sectorul bancar a scăzut cu 25%, de la 4.200 de lei la 3.300 de lei.
Efectele rigidității politicilor bancare și a creditelor neperformate, în mare parte datorate condițiilor lejere de creditare din perioada de boom economic, se reflectă asupra dobânzilor pe care le plătesc bun platnicii, care au ajuns să plătească pierderile sistemului prin intermediul dobânzilor mărite.
BNR avertizează că cel mai important active al băncilor rămâne clientul și că acesta trebuie protejat, dar în condițiile lipsei de pârghii juridice ale acestuia băncile nu par prea dormice să țină seama de acest avertisment.