Retricțiile impuse din cauza pandemiei de coronavirus continuă să lovească în sectorul panificației. În contextul sărbătorilor de iarnă, vânzările de cozonaci vor înregistra o scădere cu circa 10%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut din cauza pandemiei, susțin reprezentanții acestui sector.
Cu toate acestea, vânzările din perioada Crăciunului le vor întrece pe cele din perioada sărbătorilor pascale. În primăvară, sectorul a cunoscut o scădere a vânzărilor cu 40%:
„Noi anul trecut am avut o vânzare de circa 7,5 milioane de cozonaci. Anul acesta din cauza pandemiei şi pentru că oamenii ies din casă mai puţin, mai rar, nu se întâlnesc cu prietenii, estimăm o vânzare mai mică cu circa 10%, ceea ce este îmbucurător faţă de vânzările din perioada Paştelui, când au fost scăderi de 30-40% şi acest lucru a avut repercusiuni foarte importante asupra celor din panificaţie. Aceasta diferenţă a fost creată pentru că a crescut bine exportul şi am echilibrat un pic şi consumul intern, adică în perioada sărbătorilor şi pe toată perioada vacanţei de vară românii au venit mai puţin în ţară sau au rămas în statele în care lucrează şi atunci a trebuit să ne ducem noi cu produsele acolo. A fost foarte bine pentru că am venit şi în întâmpinarea lor şi cât de cât ne-am echilibrat şi noi activitatea de producţie”, a spus Aurel Popescu, președintele Rompan, pentru Agerpres.
În ceea ce priveşte creşterea preţului la cozonaci, şeful Rompan a menţionat că majorările nu sunt semnificative, undeva până în 10%, dar nu pe medie ci doar în unele unităţi.
„Creşterile de preţ nu sunt semnificative, nu sunt în cuantum foarte mare, dar bineînţeles nu poţi să lucrezi în pierdere şi atunci după contabilizarea tuturor cheltuielilor trebuie să faci ceva, să măreşti preţul. Pe total, creşterile de preţ au fost destul de mici, până în 10%, şi nu vorbesc ca medie, ci în unele locuri sunt unităţi care înregistrează cheltuieli mai mari cu materia primă respectiv cu făina, care a crescut cu 35% faţă de 1 iulie anul acesta. Este o creştere semnificativă. Dacă adăugăm şi toate cheltuielile pentru combaterea Covid, dar şi alte cheltuieli, cu uleiul, cu toate materiile prime, care toate au crescut…”, a subliniat Aurel Popescu.
În opinia preşedintelui ROMPAN, anul 2020 a fost „unul din cei mai proşti” pentru industria de morărit şi panificaţie din România, din cauza diminuării vânzărilor şi a producţiei, dar şi a creşterii semnificative a cheltuielilor.