Sabotaj sau incompetență? Investiția uriașă a Transgaz în BRUA ar putea rămâne în aer, după ce firmele de transport au renunțat la contracte în ultimul moment!

Sabotaj sau incompetență? Investiția uriașă a Transgaz în BRUA ar putea rămâne în aer, după ce firmele de transport au renunțat la contracte în ultimul moment!
sursă foto: wall-street.ro

Transgaz și FGSZ, operatorii de transport de gaze din România și Ungaria, au anunțat că o mare parte din contractele de rezervare de capacitate de transport de gaze pe viitoarea conductă BRUA, ce va întări interconectarea dintre cele două state, au fost reziliate de către firmele ofertante până la data limită de 14 decembrie 2018, potrivit profit.ro.

Așadar, contractele semnate la final de 2017 au fost reziliate un an mai târziu. Ba mai mult, publicația notează că următoarea rundă de rezervare, derulată în perioada 7-21 ianuarie 2019, s-a finalizat cu un volum de capacitate de transport rezervată situat sub minimul necesar pentru ca investițiile în noua conductă să fie rentabile din punct de vedere economic.

Operațiunea de rezervare dorește să evalueze cât este de viabilă din punct de vedere economic BRUA faza 1, prin care gazele din Marea Neagră ar trebui să ajungă către Occident. Mai exact, cei doi operatori de transport vor să vadă dacă există suficient de multă cerere de transport de gaze prin BRUA, la tarifele reglementate prestabilite, pentru ca investițiile în viitorul gazoduct să fie rentabile pentru ambii.

Publicația amintește că, la prima rundă de rezervare, rezultatele au fost mai mult decât pozitive pentru ambii operatori de transport, capacitatea de transport oferită fiind suprasubscrisă. Astfel, pentru Transgaz, valoarea veniturilor estimate pentru perioada 2022-2037 din contractele de rezervare de capacitate semnate atunci a depășit 3,9 miliarde lei, în condițiile în care minimul necesar pentru asigurarea rentabilității investiției în BRUA era de circa 1,48 miliarde lei.

Totuși, în piață au circulat informații cu privire la faptul că înțelegerile de rezervare de capacitate pe BRUA de la finalul anului 2017 ar fi fost semnate de 3 companii din Ungaria, printre care divizia de furnizare și trading a MET Group și operatorul de înmagazinare MFGT. Informațiile nu au putut fi confirmate oficial întrucât regulile procedurii de sezon deschis prevăd că numele ofertanților sunt confidențiale.

Ofertanții aveau dreptul de a denunța contractele de rezervare încheiate atunci, fără a fi obligați să-și motiveze deciziile, până pe 14 decembrie 2018. O bună parte dintre aceste contracte au și fost reziliate până la acea dată. De exemplu, pe direcția România-Ungaria, adică în privința potențialelor exporturi de gaze românești către țara vecină, contractele de rezervare rămas în vigoare după 14 decembrie 2018 mai acopereau doar 40% din capacitatea rezervată la finalul lui 2017, nivel insuficient pentru viabilitatea economică a conductei BRUA. În consecință, a fost organizată, conform calendarului procedurii de sezon deschis, o nouă rundă de rezervare, în perioada 7-21 ianuarie 2019, care s-a încheiat însă cu rezultate foarte slabe.

În aceste condiții, profit.ro pune o întrebare esențială, la care Transgaz a refuzat să răspundă: în cazul în care procedura se va încheia fără succes, ce se va întâmpla cu investițiile Transgaz în BRUA, proiect la care lucrările operatorului român se află în plină desfășurare și pentru care, pe lângă angajarea resurselor financiare proprii, operatorul român a contractat atât credite bancare, cât și fonduri europene?

Tags:
Urmăriți B1TV.ro și pe
`