România pierde 100 de milioane de euro, bani gratis din PNRR, după ce Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), a ratat și a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen.
A treia licitație pentru achiziția trenurilor a fost ratată pentru că niciun producător nu a venit cu vreo ofertă. Termenul limită de depunere a ofertelor a fost marți, 28 mai. De altfel, primul termen limită stabilit a fost 26 ianuarie, iar de atunci a tot fost amânat.
Contractul e cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei.
A doua licitație a fost anulată pentru că oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă.
Spre deosebire de proiectele rutiere din PNRR, care sunt pe împrumuturi pe perioadă mare și cu dobândă redusă, proiectele feroviare sunt granturi, deci bani gratis, explică Economedia.
Tehnologia trenurilor cu hidrogen este una relativ nouă, doar câteva țări precum Italia, Germania sau Franța având câteva rute pe care circulă aceste rame.
„Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen”.
Valoarea totală a proiectului este de 868.917.205,97 lei. Proiectul este finanţat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după cum urmează:
– Sprijin din partea Uniunii Europene Împrumut/grant – 528.930.990,02 lei;
– Contribuție publică națională – 201.251.535,98 lei”, se arăta în contractul de finanțare PNRR.