Paradoxul scăderii TVA. Deși Austria importă peste 90% din petrolul necesar pentru consum, iar România 65%, la pompă, un român plătește pe un plin de motorină cu 5% mai mult decât un austriac.
Vina nu mai poate fi dată pe TVA, pentru că de la 1 ianuarie 2016 Taxa pe Valoarea Adăugată a scăzut la 20%, la fel ca și în Austria.
Prețul motorinei este același, salariul este însă de cinci ori mai mic ca al unui austriac, notează Ziarul Financiar.
De la 1 ianuarie, data de la care a intrat în vigoare noua valoare a TVA, preţul carburanţilor la pompele din România a scăzut în medie cu 3%, în prezent litrul de motorină coborând sub pragul de 4,5 lei, cel mai mic nivel înregistrat pe piaţa locală în ultimii cinci ani de zile.
Ieftinirea carburanților a fost determinată de prăbușirea barilului de petrol, care la finele săptămânii trecute ajunsese sub 30 de dolari, cel mai mic nivel din ultimii 12 ani.
În ciuda scăderii prețirilor, carburantul în România rămâne printre cele mai scumpe din Europa, șoferii plătind mai mult pentru un litru de motorină decât cei din Germania, Austria, Ungaria, Polonia sau Luxemburg.