Risipa alimentară: În ciuda mitului, nu cei în vârstă trebuie să învețe să recicleze, ci tinerii din generația Z care risipesc cele mai multe alimente

Publicat: 29 04. 2024, 20:50
sursă foto: captură YT

Fiecare român aruncă anual 70 de kilograme de mâncare, dar o bună parte dintre ei se gândesc să pună capăt risipei alimentare. Reprezentanții Generației Z (18-24 ani) risipesc cele mai multe alimente din cauza achiziționării excesive de produse (57% vs. 47% total eșantion).

85% dintre români obișnuiesc să cumpere produse alimentare de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic/aproape zilnic

În România, recent a fost promulgată legea pentru stoparea risipei alimentare, conform căreia consumatorii vor avea acces la prețuri reduse pentru alimente înainte de expirarea acestora, iar procedura de donații de alimente către organizațiile neguvernamentale va fi simplificată.

Federația Băncilor pentru Alimente din România, împreună cu cele nouă Bănci pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați au anunțat că, într-o primă etapă a Colectei Naționale de Alimente, s-au strâns 200,97 tone de alimente donate (cu 171 tone mai multe față de ediția precedentă), echivalentul a 937 porții de hrană oferite pentru persoanele care cu greu își procură hrana de fiecare zi.

Aproape 1000 de români au cumpărat și donat alimente de bază neperisabile; în medie, fiecare a dăruit aproximativ 1 kg de alimente.

Care sunt alimentele pe care românii le aruncă cel mai des?

În România, sunt risipite aproape 2,5 milioane de tone de alimente, asta inseamnă că fiecare dintre noi aruncă la gunoi aproximativ 70 de kg de mâncare în fiecare an, arată Hotnews.

Principalele categorii de produse aruncate la gunoi sunt mâncarea gătită (48%), legumele (37%), pâinea sau alte produse de panificație (35%) și fructele (34%).

În rândul celor cu vârste între 25 și 34 de ani, risipa mâncărurilor gătite este menționată într-o proporție mai mare (65%), în timp ce bărbații au tendința să arunce mai multe legume decât femeile (42% bărbați vs. 33% femei).

Tinerii între 25 și 34 de ani sunt mai înclinați să cumpere în exces (56%) și să gătească mai mult decât pot consuma (49%), aceste comportamente reflectând o tendință semnificativ mai mare către consumerism în stilul de viață al tinerilor.