Revelion 2012 în cifre: Cât i-au costat pe români călătoriile în țară și în străinătate
Agențiile de turism au înregistrat în 2011 o scădere a cifrei de afaceri generată de românii care aleg să își petreacă noaptea de la cimpăna dintre ani în stațiuni turistice din România și străinătate. Astfel, touroperatorii au vândut anul trecut pachete pentru perioada Revelionului în țară valoarând 15 milioane de euro, cu 17% mai puțin decât în 2010, în timp ce suma obținută din sejururile oferite către destinații externe a scăzut cu 25% față de anul precedent, la 2,8 milioane de euro.
Potrivit unui comunicat al Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) sumele încasate de agenții pentru pachetele de Revelion au scăzut concomitent cu numărul turiștilor, dar și ca urmare a bugetelor mai reduse pe care aceștia le-au alocat călătoriilor.
„Numărul românilor care au contractat în acest an un pachet pentru petrecerea Revelionului în ţară, respectiv 74.700 de persoane, a scăzut cu 5% faţă de anul trecut şi cu 25% comparativ cu 2009. Pe plan extern, în ciuda scăderii tarifelor pentru ofertele de sărbători în Grecia, Turcia, Spania şi Franţa sau a menţinerii tarifelor la nivelul lui 2010 în Austria, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Croaţia, Elveţia, Brazilia sau Mexic, numărul locurilor contractate de români pentru petrecerea Revelionului în străinătate în acest an a scăzut cu aproximativ 33%, la 6.270 de turişti. Comparativ cu 2009, scăderea a fost de circa 50%”, arată studiul, citat de money.ro.
Stațiunile montane la mare cerere, Delta și Litoralul în scădere
Vârful cererii interne s-a înregistrat ca în fiecare an la pachetele având ca destinație stațiunile montane cu o mențune specială pentru Valea Prahovei unde s-a înregistarat un gard de ocupare de 90% al locurilor de cazare. În privința condițiilor de cazare românii s-au orientat spre extreme cele mai căutate fiind pachetele foarte ieftine și cele foarte scumpe. În total 18.000 de turiști alegând ca destinație zonele montane.
O creștere numărului de turiști au înregistrat stațiunile balneare, pentru care au optat circa 18.000 de persoane, în creştere cu aproximativ 30% faţă de anul anterior. Popularitatea crscută fiind justificată și de reducerea tarifelor față de anii trecuți.
Mai puțin atractive au fost pentru români stațiunile de pe litoral și delta Dunării, unde și-au petrecut Revelionul 500, respectiv 200 de persoane.
Peste 18.000 de turiști și-au petrecut noaptea dintre ani în mediul rural iar 20.000 au achiziționat pachete în marile orașe.
Românii au preferat și în 2011 Austria, Bulgaria, Grecia,Turcia şi Franţa
Și numărul pachetelor către destinații externe de Revelion a scăzut în 2011, explicațiile țiunând de contextul economic dificil, perioada scurtă de vacanță dar și de excluderea din circuitul turistic al unor destinații îndrăgite de români, precum Egiptul și Tunisia.
„În acest an am avut scăderi ale numărului de români care şi-au petrecut Revelionul în staţiuni din ţară şi străinătate cu 10-15%. Mulţi dintre cei care călătoreau în ţară au mers în restaurante în oraşele lor, iar cei care plecau în străinătate şi-au amânat plecarea până după 7 ianuarie, când tarifele hotelurilor sunt mai mici”, a declarat Lucia Morariu, proprietarul Eximtur.
Scăderea cererii de pachete pentru străinătate este un fenomen care s-a accentuat în ultimul trimestru al lui 2011.
„Se pare că, după trei trimestre de creştere, din octombrie există un trend de scădere pentru vacanţele externe. Cererea s-a diminuat cu 7-10% faţă de perioada similară a anului precedent, din cauza mesajelor care induc apariţia celui de-al doilea val de criză şi care îi fac pe români şi mai prudenţi în cheltuirea banilor”, a mai spus Lucia Morariu.