Din ce în ce mai mulți români se plâng de facturile imense la energie electrică. În urmă cu două săptămâni, mai multe familii din Alba s-au trezit cu sume colosale de plată, aproape de prețul unei mașini la mâna a doua.
Spre exemplu, o familie din Alba ar fi avut de plată 27.000 de lei potrivit facturii la energie electrică, însă compania s-a sesizat și a precizat că a fost vorba despre o greșeală.
Un locuitor din Sectorul 1 al Capitalei a primit o factură de 6.000 de lei, pentru trei luni, iar lista poate continua cu multe alte cazuri din România.
Totuși, există și soluții pentru persoanele care primesc facturi cu sume uriașe. Un oficial ANDRE a precizat cum pot fi rezolvate acestea și ce au de făcut clienții care realizează că s-a comis o eroare.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, a detaliat modul în care trebuie să procedeze românii dacă descoperă că au primit o factură foarte mare la energie electrică.
Spre exemplu, primul pas precizat de oficialul ANRE este sesizarea furnizorului și în special solicitarea mai multor informații cu privire la datele prin care s-a ajuns la suma de pe factură.
„Primul pas este să solicite informații, detalii de la furnizor. Dacă cineva are o neclaritate în privința conținutului facturii, trebuie să solicite clarificări de la furnizor, iar furnizorul are obligația să-i răspundă în maximum 15 zile”, a explicat el, la Digi 24.
Totodată, vicepreședintele ANRE a transmis românilor că în acest caz se poate solicita și o „suspendare temporară de plată”.
„După cele 15 zile de răspuns în care furnizorul e obligat să dea explicații și nu a primit, se poate adresa Autorității și vom analiza absolut toate situațiile – și avem destul de multe plângeri, din păcate, în cursul acestui an. Majoritatea sunt deja soluționate, am găsit problemele. Foarte multe cazuri se rezolvă prin sesizarea la furnizor. Pentru că și furnizorul își dă seama că cineva a comis o eroare”, a mai adăugat vicepreședintele ANRE.
În România au existat numeroase sancțiuni pentru facturile la energie electrică, iar cele mai multe dintre ele s-au aplicat, după cum a precizat vicepreședintele ANDRE, în cazul întârzierii citirii contoarelor.
Zoltan Nagy-Bege a transmis faptul că firmele sunt obligate să citească contoarele o dată la 6 luni în cazul energiei electrice și o dată la 3 luni pentru gaze naturale.
„Dar fiecare consumator are dreptul de a citi contorul și de a transmite indexul contorului în fiecare lună. Pe factură trebuie să fie un număr de telefon dedicat pentru autocitire, un interval de timp care nu poate să fie mai scurt de 5 zile în care orice client poate să sune, să se identifice și să comunice indexul. Acest lucru se poate face și prin aplicațiile pe care pun la dispoziție majoritatea furnizorilor. Furnizorul este obligat să factureze pe această citire”, a mai precizat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE.
La rândul său, Virgil Popescu a explicat cum se va realiza compensarea de 25% pentru factura la gaze.
„Vor beneficia toți consumatorii români, toate gospodăriile care consumă între 30 și 200 de kW. Practic, sub 30 de kW, din toate datele de la furnizori, e un consum foarte mic, acolo unde e o casa nelocuită, sau locuită temporar, sau casa de vacanță. (…) La gaze naturale vorbim de un consum pe trașe între 100 și 1200 de metri cubi pe an. Asta presupune diferite tranșe de la o garsonieră mică până la un apartament cu 4 camere sau o casă de până în 120 mp. Vorbim de români cu consum mediu și venituri medii.
Pentru gaze vorbim de un procent de 25% din valoarea facturii, pentru energie vom subvenționa diferența de preț dintre cel mai mic preț din piață, care e de 64 bani pe kW, până la prețul mediu de referință din piață, calculat pe baza mediilor ponderate a tuturor ofertelor din piață și care e de 82 de bani. Practic vorbim de 18 bani pe kW.
Pentru 100 de kW lunar factura la preț mediu, factura ar fi de 82 de lei. Scăzând cei 18 lei, factura e de 64 de lei”, a explicat ministrul Energiei.