Raport Brand Finance: Disney a devenit cel mai de succes brand din lume. Apple este marca cea mai valoroasă

Publicat: 02 02. 2016, 09:19
Foto: benzinga.com

Forța este cu siguranță alături de compania Walt Disney. În urma succesului înregistrat de cel mai recent film din seria Star Wars, compania a devenit cea mai de succes marcă din lume, potrivit unui top publicat luni de Brand Finance, o organizație londoneză de evaluare și strategie care testează în fiecare an cele mai importante mărci din lume, informează Livemint.

Brand-ul de jucării Lego AS ocupă poziția secundă în clasament, fiind urmat de marca franceză L’Oreal SA.

În urma evaluărilor, sunt stabilite cele mai puternice mărci, în baza unor criterii ca familiaritate, loialitate, promovare, investiții în marketing, staisfacția personalului și reputația corporației. De asemenea, Brand Finance stabilește și care sunt cele mai valoroase brand-uri din lume.

Toate acestea sunt apoi incluse în topul Brand Finance Global 500.

Faptul că Disney este cea mai puternică marcă din lume are la bază istoria companiei, precum și creațiile originale ale acesteia, arată autorii topului. Poziția sa dominantă este și o consecință a achizițiilor importante pe care brand-ul le-a făcut în ultimii ani, printre care ESPN Inc., Pixar, The Muppets și Marvel. De departe cea mai importantă achiziție este însă cea a Lucasfilm Inc, compania de film și producție de televiziune fondată de regizorul George Lucas, care a cedat Disney drepturile asupra francizei Star Wars.

Al șaptelea film din serie, a doborât mai multe recorduri de box office la lansarea sa din decembrie, cu încasări de două miliarde de dolari. Astfel, ”Trezirea forței” a devenit cel mai de succes film al Disney. Între timp, din vânzarea de jucării Star Wars s-au obținut peste 700 de milioane de dolari.

Compania daneză de jucării, Lego, a coborât pe locul al doilea în clasament în urma unor controverse. Compania a fost amendată de autoritățile de reglementare din Germania pentru că a încercat să-i împiedice pe comercianți să reducă prețurile produselor și a fost acuzată de conspirație prin cenzură pentru încercarea de a-l împiedica pe disidentul chinez  Ai Weiwei să utilizeze Lego în lucrările sale. Totuși, Lego rămâne în continuare un brand puternic, cu un rating AAA+.

Compania de băuturi răcoritoare Coca Cola ocupă locul opt în ierarhie, în timp ce Google se află pe locul zece.

Puterea brand-ului este doar o parte din analiza Brand Finance. Folosind Brand Strength Index, organizația determină o rată a drepturilor de autor pentru fiecare marcă, aplicată apoi informațiilor privind veniturile.

Brand Finance calculează vaorile mărcilor folosind abordarea ”Royalty Relief” care implică estimarea vânzărilor probabile care pot fi atribuite unui brand și calcularea unei rate a drepturilor de autor.

De exemplu, Brand Finance estimează valoarea brand-ului Star Wars la 10 miliarde de dolari, în condițiile în care Disney a plătit, în 2012, 4,05 miliarde de dolari pentru achiziționarea Lucas Film.

Apple INC. continuă să fie cel mai valoros brand din lume, în tabelul din 2016, în ciuda unei scăderi a vânzărilor.

Valoarea Apple a crescut cu 14%, ajungând la 145,9 miliarde de dolari, grație succesului uriaș înregistrat de iPhone 6 și de recent lansatul iPhone 6s.

Google (acum Alfabet Inc.) ocupă locul al doilea, fiind urmat de marca sud-coreeană Samsung Electronics Co. Ltd, de retailer-ul online american Amazon și de Microsoft Corp.

Amazon a urcat în clasament de pe locul opt, pe poziția a patra.

Firma de telecomunicații China Mobile a intrat în topul pe 2016 al celor mai valoroase zece brand-uri, după ce valoarea acesteia a crescut cu 4%. Anul trecut compania a ocupat locul 11.

Marca autor Volkswagen AG a ajuns de pe locul 17, pe 56. Valoarea gigantului auto german a scăzut cu 12 miliarde de dolari în urma dezvăluirilor privind softul de trucare a emisiilor poluante.

Un putător de cuvânt al Brand Finance a declarat că firma de consultanță urmează să publice un report cu privire la cele mai valoroase mărci din India. Printre mărcine indiene incluse în Global 500 se află Larsen and Toubro Ltd, Tata Group, Life Insurance Corporation, State Bank of India, Infosys Ltd și Bharti Airtel Ltd.