Sistemul informatic al ANAF s-a blocat miercuri pentru a doua zi consecutiv, mulți români ajungând în fața ghișeelor cu nervii întinși la maximum, dar cu puține șase de a-și rezolva problemele. Deși în cele din urmă, problemele au fost remediate, există oricând riscul să apară noi blocaje, în contextul în care chiar șeful ANAF, Bogdan Stan, a declarat săptămâna trecută că sistemul IT al instituției este foarte învechit, fiind folosite servere din 1999.
Iar în lipsa unui sistem informatizat prin care contribuabilii să-și verifice datoriile la zi, mulți români se trezesc cu conturile blocate.
”În momentul de față sistemul IT al ANAF e învechit, avem servere din 1999, în ultimii ani nu s-a făcut nicio investiție (…). Anii precedenți au existat sume pentru a investi în sistemul informatic, dar nu s-a luat nicio decizie. Sunt folosiți doar 3% din banii destinați investițiilor”, a susținut Bodgan Stan într-o conferință de presă.
Șeful ANAF este însă contrazis de datele oficiale disponibile pe site-ul de achiziții publice, www.e-licitatie.ro, și potrivit cărora, în anii 2014-2016, Fiscul a atribuit contracte legate de software sau hardware în valoare de peste 200 milioane de lei, informează factual.ro.
De asemenea, sursa citată arată că pentru 2017, în sistemul electronic de achiziții publice apar anunțuri de participare pentru patru contracte, dintre care două sunt pentru dotări ale ANAF. Cea mai mare licitație dintre acestea, pentru furnizarea de 15.000 de desktopuri și 1.500 de laptopuri, avea o valoare estimată fără TVA între 21.145.836 și 43.035.005,56 RON, însă a fost anulată în SEAP pe 24 aprilie 2017, după o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, care a constatat că mai multe cerințe solicitate de ANAF erau restrictive.
Între timp, instituția trimite lunar persoanelor fizice sau juridice plicuri prin care acestea sunt înștiințate că au datorii sau le-au fost blocate conturile, chiar dacă în unele cazuri dările au fost plătite la timp. Plicuri sunt trimise și pentru înștiințarea că datoriile s-au stins.
Iar pentru a trimite sau a distruge plicurile retur trimise prin poștă, ANAF cheltuie zeci de milioane de euro, potrivit DC News.
Potrivit sursei citate, începând din 2014, Fiscul a cheltuit milioane de euro pentru notificările prin Poștă. Iar în fiecare lună, între 7 și 20 de tone de plicuri se întorc la ANAF ca retur.
”În 14 martie 2014 Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a încheiat cu Poșta Română un contract cadru pe 4 ani pentru furnizarea de servicii de colectare, sortare, transport și livrare la destinatari a trimiterilor poștale Valoarea contractului a fost de 126,7 milioane lei (aproximativ 28,5 milioane euro) fără TVA”, arată sursa citată.
Iar în mai 2017 a fost încheiat un nou contract pentru „servicii de procesare, matrițare, printare, anvelopare, cartare, scanare, gestionare (arhivare) de date și distrugere plicuri retur", contract în valoare de 20.498.142 RON, adică aproximativ 4,5 milioane de euro.
Durata acordului-cadrul încheiat de ANAF cu firma căreia i-a fost atribuit contractul este de 48 de luni. Cu alte cuvinte, practica trimiterii zecilor de tone de plicuri către contribuabili va fi menținută pentru cel puțin încă patru ani.