EXCLUSIV // Ambasadoarea Jiang Yu, despre poziția Chinei cu privire la memorandumul semnat de România cu SUA: „Ne opunem cu fermitate acuzațiilor aduse companiei Huawei. Am primit o explicație foarte serioasă din partea Administrației Prezidențiale”

Publicat: 20 09. 2019, 16:54
sursa foto: Guvernul României

EXCLUSIV // Excelența sa, Jiang Yu, ambasadoarea Republicii Populare Chineze în România a exprimat în exclusivitate pentru B1.ro poziția Beijingului față de memorandumul semnat de România cu SUA care recomandă, practic, excluderea companiilor chinezești din licitația privind implementarea tehnologiei 5G.

Mai exact, memorandumul semnat cu partea americană stabileşte o serie de criterii pe care companiile participante la licitaţia din toamnă ar trebui să le respecte, cum ar fi compatibilitatea cu statul de drept şi transparența. Pe 22 august, Huawei România a fost inclusă de SUA pe „lista neagră” a entităților care au nevoie de permisiunea autorităților americane pentru a face afaceri peste Ocean.

În acest context, ambasadoarea Jiang Yu a precizat că a purtat discuții cu Administrația Prezidențială după apariția știrilor despre semnarea memorandumului și a calificat drept o defăimare acuzațiile aduse companiei Huawei.

„În primul rând trebuie să citim cu mare atenție despre această problemă. Am și primit o explicație foarte serioasă din partea Administrației Prezidențiale, iar după ce am consultat știrile apărute despre acest subiect putem spune că ne opunem cu fermitate acuzațiilor. Ceea ce au fost spuse despre firmele noastre și despre partea chineză nu se bazează pe dovezi. Este o defăimare pentru firmele noastre și o suprimare fără niciun fel de dovezi”, a declarat ambasadoarea Jiang Yu.

Diplomatul a ținut să precizeze faptul că în domeniul telecomunicațiilor colaborările dintre China și România se desfășoară cu beneficii reciproce și câștiguri mutuale.

“De fapt, aș dori să subliniez faptul că în domeniul telecomunicațiilor colaborările dintre China și România se desfășoară cu beneficii reciproce și câștiguri mutuale. Firma Huawei a dezvoltat afaceri în România de 17 ani și acum are angajați locali care ajung până la 1.700. Dorim foarte mult să intensificăm colaborările cu România pe baza principiului câștigurilor mutuale și al beneficiilor reciproce, iar Guvernul chinez acordă o foarte mare atenție pentru ca firmele noastre să respecte regulamentele internaționale și pe cele locale în țările în care se află. Când vorbim despre tehnologie, trebuie să vorbim doar despre tehnologie, iar când facem afaceri trebuie să urmărim principiile de afaceri. În acest caz anumite dorințe și demarări politice nu trebuie să afecteze colaborările normale economice și comerciale dintre cele două părți. Dacă mai sunt părți care critică și defăimează siguranța cibernetică a firmei din China trebuie să aibă și dovezi. Prezența firmei noastre în România este ca un vot de încredere pentru mediul de afaceri în România. Dar tototodată, și partea română trebuie să acorde încredere pentru firmele noastre pentru a dezvolta afaceri în continuare, să ofere un mediu de afaceri just, corect și transparent, predictibil și fără discriminare”, a precizat ambasadoarea Republicii Populare Chineze în România.

Declarațiile ambasadoarei Jiang Yu au loc în contextul în care Huawei, cel mai mare producător de echipamente de telecomunicaţii din lume, este urmărit îndeaproape în Occident, în legătură cu relaţia strânsă pe care o are cu guvernul de la Beijing şi acuzaţiile americane că dispozitivele sale pot fi folosite pentru spionaj.

Pe 20 august preşedintele Klaus Iohannis a participat la semnarea unui „Memorandum de Înțelegere”, alături de președintele Donald Trump, privind tehnologia 5G, documentul fiind semnat de ambasadorul României în SUA, George Maior.

Memorandumul semnat cu partea americană stabileşte o serie de criterii pe care companiile participante la licitaţia din toamnă ar trebui să le respecte. Aceste criterii ar trebui să fie „compatibile cu statul de drept” şi să fie „transparente”, două aspecte la care China nu excelează.

Criteriile sunt:

– Dacă furnizorul este, în lipsa pârghiilor juridice, sub controlul guvernului unui alt stat;

– Dacă furnizorul are o structură a acționariatului transparentă;

– Dacă furnizorul are o istorie de comportament corporatist etic și este supus unui regim juridic care impune practici corporative transparente.