După ce România a acceptat entuziasmată obiectivul ambițios de a transforma portul din Constanța într-un port principal pentru exportul de produse agricole din Ucraina, experții economici și operatorii portuari din țară avertizează că acesta a fost un obiectiv mult mai ușor de stabilit decât de realizat efectiv, notează AP.
Este cel mai mare port din România, găzduiește cel mai rapid terminal de cereale din Europa și a procesat aproape un milion de tone de cereale din Ucraina – unul dintre cei mai mari exportatori de grâu și porumb din lume – de la invazia din 24 februarie.
Însă operatorii portuari spun că menținerea, ca să nu mai vorbim de creșterea volumului pe care îl gestionează, ar putea fi în curând imposibilă fără sprijinul și investițiile concertate ale Uniunii Europene. „Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem nevoie de ajutor pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, director de operațiuni cu cereale la principalul operator Comvex din portul de la Marea Neagră.
„Niciun operator nu poate investi în infrastructură care va deveni redundantă odată ce războiul se va încheia”, a adăugat el. Comvex poate procesa până la 72.000 de tone de cereale pe zi. Dar este puțin față de cantitatea de cereale care ar trebui să fie transportată.
Eforturile de ridicare a blocadei rusești nu au dus nicăieri, iar Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură estimează că până la 181 de milioane de persoane din 41 de țări s-ar putea confrunta în acest an cu o criză alimentară sau cu niveluri mai grave de foamete în legătură cu războiul din Ucraina.
Comvex a investit încă din primele zile de război într-o nouă instalație de descărcare, anticipând că țara vecină va trebui să își redirecționeze exporturile agricole.
Acest lucru a permis portului, în ultimele patru luni, să expedieze aproape un milion de tone de cereale ucrainene, majoritatea sosind cu barje pe Dunăre.
Dar, având în vedere că o cantitate de 20 de ori mai mare decât aceasta este încă blocată în Ucraina și că sezonul de recoltă de vară se apropie cu pași repezi în România și în alte țări care folosesc Constanța pentru exporturile lor, Dolghin a declarat că este probabil ca ritmul de transport al cerealelor ucrainene prin portul său să încetinească.
„Pe măsură ce recolta de vară din România va lua amploare, toți operatorii portuari se vor îndrepta către cerealele românești”, a avertizat el.
În cadrul unei vizite recente la Kiev, alături de liderii Franței, Germaniei și Italiei, președintele român Klaus Iohannis a declarat că România caută soluții. Soluțiile discutate la Kiev ar fi inclus accelerarea transporturilor cu barje pe Dunăre, creșterea vitezei de descărcare a acestora în porturile românești, noi puncte de trecere a frontierei pentru camioanele cu cereale ucrainene și redeschiderea unei căi ferate dezafectate care leagă România de Ucraina și Moldova.
„Situația din Ucraina nu va fi rezolvată curând; conflictul s-ar putea încheia mâine, dar tensiunile vor dura. (…) De aceea, trebuie avute în vedere și consolidate noi rute de transport, operatorii portuari au nevoie de sprijin financiar din partea autorităților române, dar finanțarea ar trebui să vină de la Uniunea Europeană”, a declarat George Vulcănescu.
Dolghin de la Comvex a declarat că operatorul dorește să ajute cât mai mult posibil, dar a adăugat: „Sperăm să vedem acțiuni concrete, nu doar declarații de susținere a operatorilor portuari.”