Analiză AP: Portul din Constanța se chinuie să gestioneze fluxul de cereale ucrainene, e nevoie de finanțare de la UE

Analiză AP: Portul din Constanța se chinuie să gestioneze fluxul de cereale ucrainene, e nevoie de finanțare de la UE
Foto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu

După ce România a acceptat entuziasmată obiectivul ambițios de a transforma portul din Constanța într-un port principal pentru exportul de produse agricole din Ucraina, experții economici și operatorii portuari din țară avertizează că acesta a fost un obiectiv mult mai ușor de stabilit decât de realizat efectiv, notează AP.

Portul Constanța nu poate manipula toată cantitatea de cereale în acest moment

Este cel mai mare port din România, găzduiește cel mai rapid terminal de cereale din Europa și a procesat aproape un milion de tone de cereale din Ucraina – unul dintre cei mai mari exportatori de grâu și porumb din lume – de la invazia din 24 februarie.

Însă operatorii portuari spun că menținerea, ca să nu mai vorbim de creșterea volumului pe care îl gestionează, ar putea fi în curând imposibilă fără sprijinul și investițiile concertate ale Uniunii Europene. „Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem nevoie de ajutor pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, director de operațiuni cu cereale la principalul operator Comvex din portul de la Marea Neagră.

Sursă foto: Pixabay

„Niciun operator nu poate investi în infrastructură care va deveni redundantă odată ce războiul se va încheia”, a adăugat el. Comvex poate procesa până la 72.000 de tone de cereale pe zi. Dar este puțin față de cantitatea de cereale care ar trebui să fie transportată.

Milioane de oameni în pericol de foamete nu pot să se bazeze pe promisiuni

Eforturile de ridicare a blocadei rusești nu au dus nicăieri, iar Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură estimează că până la 181 de milioane de persoane din 41 de țări s-ar putea confrunta în acest an cu o criză alimentară sau cu niveluri mai grave de foamete în legătură cu războiul din Ucraina.

Comvex a investit încă din primele zile de război într-o nouă instalație de descărcare, anticipând că țara vecină va trebui să își redirecționeze exporturile agricole.
Acest lucru a permis portului, în ultimele patru luni, să expedieze aproape un milion de tone de cereale ucrainene, majoritatea sosind cu barje pe Dunăre.

Peste 100 de camioane care transportă cereale din Ucraina, blocate la Vama Isaccea: „Am făcut şase zile până aici”. Sursa Foto: Hepta/Abaca Press / AA/ABACA

Dar, având în vedere că o cantitate de 20 de ori mai mare decât aceasta este încă blocată în Ucraina și că sezonul de recoltă de vară se apropie cu pași repezi în România și în alte țări care folosesc Constanța pentru exporturile lor, Dolghin a declarat că este probabil ca ritmul de transport al cerealelor ucrainene prin portul său să încetinească.

„Pe măsură ce recolta de vară din România va lua amploare, toți operatorii portuari se vor îndrepta către cerealele românești”, a avertizat el.

Klaus Iohannis, primit de Volodimir Zelenski la Kiev.

În cadrul unei vizite recente la Kiev, alături de liderii Franței, Germaniei și Italiei, președintele român Klaus Iohannis a declarat că România caută soluții. Soluțiile discutate la Kiev ar fi inclus accelerarea transporturilor cu barje pe Dunăre, creșterea vitezei de descărcare a acestora în porturile românești, noi puncte de trecere a frontierei pentru camioanele cu cereale ucrainene și redeschiderea unei căi ferate dezafectate care leagă România de Ucraina și Moldova.

„Situația din Ucraina nu va fi rezolvată curând; conflictul s-ar putea încheia mâine, dar tensiunile vor dura. (…) De aceea, trebuie avute în vedere și consolidate noi rute de transport, operatorii portuari au nevoie de sprijin financiar din partea autorităților române, dar finanțarea ar trebui să vină de la Uniunea Europeană”, a declarat George Vulcănescu.

Dolghin de la Comvex a declarat că operatorul dorește să ajute cât mai mult posibil, dar a adăugat: „Sperăm să vedem acțiuni concrete, nu doar declarații de susținere a operatorilor portuari.”

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
00:19 - Adriana Bahmuțeanu, ținta cuvintelor dure, venite din partea fiului ei cel mare. „Ești o rușine”
00:05 - Ciucă: Am pierdut politic pentru că am făcut coaliţie cu PSD. Important e să recunoşti când greșești. Unii colegi s-au opus atunci și au avut dreptate (VIDEO)
23:49 - Bode, banc cu PSD: „Cum deosebești la garderobă haina unui PSD-ist de celelalte?” (VIDEO)
23:42 - Doi medici de la un spital din Iași, bănuiți că ar consuma droguri în timpul gărzilor. Ambii sunt vizați într-o anchetă DIICOT
23:15 - Parlamentul a votat un proiect de lege care scutește de impozit câștigurile din cryptomonede. Biriș: „Probabil sunt destul de mulți care și-au luat șpăguțele prin bitcoin” (VIDEO)
22:58 - Vânzarea a peste 1000 de produse alimentare a fost oprită temporar de ANPC. Ce nereguli au sesizat comisarii
22:36 - Profesorul de economie Cristian Păun: Când politicienii îți spun ”stai liniștit în banca ta”, tre’ să sari ca ars. Discursul lor se va schimba radical după alegeri. Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele (VIDEO)
22:31 - Ce rețete neobișnuite a pregătit Meghan Markle cu ocazia Zilei Recunoștinței. „Vei fi regele sau regina burților fericire”
22:11 - Nicușor Dan, întrebat cu cine va vota la prezidențiale: „O să votez cu unul dintre ei” / „În momentul de față, îl avem sigur pe Marcel Ciolacu în turul 2” (VIDEO)
21:48 - Nicușor Dan: Referendumul nu va duce la desființarea sectoarelor. E o reechilibrare de putere între PMB și primăriile de sector / Bucureștiul anual acumulează deficit de dezvoltare pentru că nu pune bani în proiecte mari (VIDEO)