Portul Constanța este blocat în prezent, iar cozile de camioane încărcate cu cereale românești pentru export se măresc de la o oră la alta, potrivit Stirileprotv.ro.
Pentru a nu fi penalizați, operatorii privați din port preiau cu prioritate barje și trenuri. În schimb, tirurile stau încărcate pe șosele, cu cereale și alte mărfuri, iar costurile sunt suportate de producători.
La toate acestea se adaugă transporturile ucrainene și condițiile meteo nefavorabile din ultimele zile.
O mare parte din recolta de cereale românești, una bună în acest an, ar trebui să fie exportată în Europa, în Orientul Mijlociu sau în nordul Africii, însă momentan camioanele sunt blocate în cozi pe zeci de kilometri spre Portul Constanța. Producătorii români înregistrează pierderi și din această cauză.
„Toată această presiune pe logistică se transferă într-o creștere a prețului transportului. Transportatorul nu mai vrea să vină spre Portul Constanța pentru că lui nu îi convine să piardă 2-3 zile la descărcare, și asta înseamnă un preț. Cei care nu pot să transporte, trebuie să depoziteze, generează, apar costuri”, a declarat Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli Dobrogea.
Operatorii riscă penalizări dacă blochează portul cu barje și trenuri, așa că acestea au prioritate, ceea ce nu se întâmplă și în cazul camioanelor.
„Preconizez că după 15 august se va înregistra un vârf de trafic, ceea ce va pune presiune pe infrastructura portuară. Anul trecut s-au înregistrat 8 milioane de tone suplimentar față de 2021, anul acesta, în 2023, ne așteptăm la o creștere a tonelor manipulate și da, vom putea face față, dar presiunea fără investiții va fi una enormă. Acest port a fost conceput iniţial pentru trafic feroviar”, spune și Claudiu Vuta, director comercial operator port.
Condițiile meteo neprielnice din ultimele zile contribuie și ele la această situație.
„În momentul în care plouă, nu se pot opera nave în port, și acest lucru, această zi vine după alte două în care portul a fost închis din cauza vântului, timp de trei zile vremea nu ne-a ajutat”, a afirmat Dan Dolghin, director operațiuni.
Ruperea acordului dintre Rusia și Ucraina pentru exportul de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, dar și atacurile rusești asupra infrastructurii portuare ucrainene de pe Dunăre pun și ele presiune pe Portul Constanța.