Polonia: Șeful agenției de drumuri, demis pentru că lucrările celor 1.500 kilometri de autostradă construiți în cinci ani au mers prea încet

Publicat: 18 02. 2014, 10:50
Foto: eostroleka.pl

Șeful agenției naționale de autostrăzi și drumuri (GDDKiA), Lech Witecki, a fost demis de Guvernul polonez, după ce conducerea agenţiei a anunţat că este nevoie de mai multe luni sau chiar de ani pentru finalizarea secţiunilor de autostradă care ar fi trebuit deschise traficului înainte de turneul final al Campionatului European de Fotbal găzduit de Polonia şi Ucraina în 2012, potrivit The Wall Street Journal.

Witecki, care se afla la conducerea agenţiei de drumuri de şase ani, este făcut responsabil nu numai pentru întârzierile mari ale proiectelor de infrastructură, ci şi pentru disputele cu principalii contractori ai lucrărilor, inclusiv companiile austriece Strabag şi Alpine Bau, ultima intrată în faliment în iunie anul trecut cu datorii de peste 2,5 miliarde de euro.

Cele mai grave probleme au fost întârzierile şi relaţiile tensionate ale agenţiei cu contractorii şi întreg sectorul cons­trucţiilor“, a explicat vicepremierul Elzbieta Bienkowska.

Potrivit vicepremierului, agenția are nevoie de o ”energie nouă” entru programul de construcţie de autostrăzi care va fi derulat în perioada 2014-2020.

La căderea regimului comunist în 1989, Polonia nu avea nicio autostradă, iar drumurile erau într-o stare jalnică. Acum, ţara are o reţea de autostrăzi de aproape 2.700 kilometri.

Nemulțumirile constructorilor și lucrurile care au determinat întârzierea lucrărilor

Potrivit Reuters, problemele sunt legate de contractele de construcţie atribuite începând cu 2008, când Witecki a fost desemnat director al GDDKiA. Responsabilitatea lui Witecki a fost de a folosi cât mai bine posibil sumele impresionante, de 37,56 miliarde euro, alocate de Uniunea Europeană pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii poloneze.

Numărul mare al proiectelor şi sumele semnificative alocate acestora au atras foarte multe companii de construcţii atât locale cât şi din străinătate, inclusiv din Spania, Germania şi Austria. Unii dintre contractori au intrat în dificultăţi financiare şi au dat vina pe rigiditatea legislaţiei poloneze privind achiziţiile publice şi pe birocraţie.

Managerii companiilor care au contractat lucrări în Polonia s-au plâns în ultimii ani că agenţia de drumuri a refuzat să extindă termenele de execuţie sau să crească bugetul alocat chiar şi atunci când existau motive întemeiate pentru luarea unor astfel de decizii.

Așadar, constructorii au depăşit bugetul alocat şi au înregistrat întârzieri în derularea lucrărilor, ceea ce a determinat GDDKiA să aplice penalizări şi să oprească plăţile către companii, care s-au înglodat în datorii.

Astfel, mai multe companii de construcții au avertizat că nu vor mai depune oferte pentru niciun alt nou proiect de infrastructură  rutieră în Polonia atât timp cât Witecki rămâne la conducerea agenţiei de drumuri.

Şase ţări din UE, inclusiv Germania şi Franţa, au adresat plângeri autorităţilor poloneze pentru felul în care au fost tratate companiile de către agenţia poloneză de drumuri, în timp ce Comisia Europeană a anunţat că va investiga această problemă.

Managerii mai multor firme de construcţii s-au plâns că, în multe cazuri, agenţia poloneză de drumuri a refuzat să clarifice detalii legate de proiecte la solicitarea companiilor, care ori s-au retras, ori au riscat şi au depus oferte chiar dacă nu aveau informaţii complete. Mai mult, atunci când companiile de construcţii se con­fruntau cu probleme neaşteptate care necesitau reconsiderarea costurilor pro­iectelor, agenţia de drumuri refuza orice negocieri pe această temă şi dădea companiile în judecată, spune Kehlenbach.

„Nu m-am mai confruntat niciodată cu situaţii de genul celor din Polonia“, a subliniat acesta.
 
Pe de altă parte, Witecki susține că unii constructori au venit în Polonia nepregătiţi, iar compania de drumuri nu are nicio responsabilitate pentru problemele financiare ale companiilor de construcţii.

Aceste companii au licitat agresiv după ce Spania a oprit proiectele de construcţii”, a explicat Witecki.

„Lucrările începeau după trei sau patru luni de la semnarea contractelor, în loc de o lună”, iar întârzierile au atras penalizări, a subliniat Witecki.

Guvernul polonez a alocat 74 miliarde de zloţi (18 miliarde euro) pentru construirea de drumuri în exerciţiul bugetar 2007-2013, iar aproximativ 60% din buget a fost finanţat cu fonduri europene. Pentru perioada 2014-2020, Polonia va avea la dispoziţie un buget de circa 37 miliarde de dolari (27 miliarde euro) pentru toate proiectele de infrastructură. Guvernul vrea să construiască 1.800 kilometri de drumuri în acest interval.