Pfizer a crescut prețul vaccinului anti-COVID-19 cu mai mult de un sfert, în timp ce Moderna l-a majorat cu peste o zecime, conform celor mai recente contracte de furnizare către UE, în condițiile în care Europa s-a confruntat cu diverse dificultăți la aprovizionare și cu îngrijorările legate de efectele adverse ale produselor rivale, relatează Financial Times.
Grupurile sunt gata să genereze venituri de zeci de miliarde de dolari în 2021, pe măsură ce semnează noi acorduri cu țările care doresc să își asigure aprovizionarea necesară pentru eventualitatea în care vor administra o a treia doză, în replică la varianta mai contagioasă a SARS-CoV-2, Delta.
Termenii înțelegerilor, care se referă la un total de 2,1 miliarde de doze până în 2023, au fost renegociați după ce datele studiilor de fază 3 au arătat că vaccinurile pe bază de ARN mesager au înregistrat rate de eficență mai mari decât serurile produse de AstraZeneca-Oxford și Johnson & Johnson, care sunt totuși mai ieftine.
În România, unde sâmbătă a fost atinsă borna de 5 milioane de persoane vaccinate, au fost folosite peste 9,4 milioane de doze din cele patru vaccinuri aprobate pentru utilizare în UE, după cum urmează: Pfizer – peste 7,3 milioane; Moderna – 727.209; AstraZeneca – 848.070; Johnson & Johnson – 448.311.
Noul preț pentru doza de Pfizer este 19,5 euro, comparativ cu 15,5 euro, cât era anterior, conform informațiilor contractuale consultate de Financial Times.
În cazul serului de la Moderna, prețul per doză este 25,5 dolari, mai mare decât cel acordul inițial de furnizare (în jur de 19 euro), dar mai mic decât cel convenit între timp (28,5 dolari), în contextul în care cererea a crescut, spune un oficial familiar cu negocierile dintre UE și companie.
Același oficial susține că Pfizer și Moderna și-au valorificat puterea de piață și au folosit stilul „obișnuit al pharma… vaccinurile funcționează, deci au crescut `valoarea`”.
Pfizer și-a revizuit în creștere cu aproape o treime estimările privind veniturile anuale din vaccinuri săptămâna trecută, până la 33,5 miliarde de dolari, dat fiind că vânzările aproape că s-au dublat în al doilea trimestru.
Este de așteptat ca Pfizer, care își împarte profiturile cu partenerul german BioNTech, să crească prețurile după încheierea pandemiei de COVID-19.
Decalajul de venituri dintre vaccinurile pe bază de ARN mesager, ale căror instrucțiuni genetice determină celulele să producă proteine virale care stimulează sistemul imun, și rivalele lor mai tradiționale, care conțin proteine virale sau virus inactiv, ar urma să se mărească și mai mult în următorul an, conform previziunilor făcute pentru FT de Airfinity.
Compania de consultanță prezice că vânzările de doze Pfizer vor ajunge la 56 de miliarde de dolari în 2022, de doze Moderna la 30 de miliarde de dolari, respectiv de doze Oxford-AstraZeneca, cel mai distribuit vaccin către țările cu venituri mici, la 15 miliarde de dolari.