Peste 3.800 de magazine din România au fost închise. Cum a afectat pandemia în retail

Publicat: 10 05. 2022, 09:23
Actualizat: 10 05. 2022, 09:25
Foto simbol: Pixabay

Pandemia a scos de pe piața din România peste 3.800 de magazine, conform numărului total de unități din 2020, comparativ cu anul 2019.

În 2019 numărul total al unităților a crescut. Cele care au rămas au avut însă per total o creștere a rulajelor. De asemenea, trendul este pozitiv, în unele formate.

Impactul pandemiei asupra  magazinelor din România

Printr-o analiză realizată de Institutul Național de Statistică se observă că în anul 2020, primul an de pandemie COVID-19 s-a amplificat și mai mult ideea generată  în anii anteriori și anume scăderea numărului de magazine de dimensiuni mici.

 Impactul în numărul total de magazine din România este semnificativ, mai ales că magazinele cu dimensiuni mici sunt cele mai numeroase.

Activitatea comercială a companiilor care au desfăşurat activități în comerţul cu amănuntul a scăzut cu 3.839 magazine,  ajungând la aproape 115.000, în anul 2020, potrivit Economica.net.

Numărul magazinelor a scăzut

De asemenea, o scădere se poate observa și la numărul unităților sub 120 de mp, cele între 2.500-4.999 de mp  și cele între 5.000 de mp și 9.999 de mp. În schimb, în anul 2020, supermarketurile de peste 10.000 de mp au ajuns la 104 de la 86.

Numărul companiilor din retail este pe un trend pozitiv, în condițiile în care numărul de magazine a scăzut.

S-a ajuns la aproape 102.300,  peste 1.600 mai multe decât în anul 2019 și o cifra de afaceri realizată de 261,2 miliarde de lei.

Comparativ cu anul 2019, comerţul cu amănuntul a înregistrat o creştere cu 1,4% în preţuri curente, în anul 2020. Ponderea cea mai mare, 50,5% a fost deţinută de întreprinderile mari (cu 250 de salariaţi şi peste), în timp ce întreprinderile mici şi mijlocii au realizat 49,5% din valoarea totală a cifrei de afaceri.

În plus, cea mai mare pondere a cifrei de afaceri  înregistrată în anul 2020, în ceea ce privește activitatea de comerţ cu amănuntul, s-a înregistrat la produsele nealimentare. Acestea cuprind 42% din cifra de afaceri totală. Acest fapt înseamnă o creştere cu 1,7 puncte procentuale faţă de anul anterior.