Sărbătorile de Crăciun reprezintă "raiul" pentru comercianți. Este momentul din an când toți românii se înghesuie în magazine pentru a cumpăra cadouri pentru cei dragi și pentru cunoscuți, iar profiturile comercianților ating cifre uriașe.
În schimb, mulți români ajung după sărbătorii să aibă datorii importante pentru care trebuie să muncească o perioadă mare de timp pentru a le plăti. Numai că mulți dintre românii ajung în datorii cumpărănd cadouri și nu achiziționează acestea pentru că vor ci pentru că "așa trebuie".
"Din punct de vedere psihologic și socio-cultural, să fii 'în rând cu lumea', să se vadă că ai, plus lipsa evidentă a educației financiare duc la apariția acestui dezechilibru. Românului îi place să se fălească chiar dacă nu are cu ce, iar asta costă", explică psihologul George Chiriacescu, potrivit ziare.com.
"Ce o să zică lumea despre noi?!" este prima grijă pe care o au românii care cumpăra cadouri pentru "că trebuie" și așa apare un cerc vicios care îmbogățește maganizele și sărăcește cetățeanul de rând.
Această întrebare reprezintă unul dintre principalele modele de relaționare a familiilor de la noi cu comunitatea din care fac parte. Valoarea este data de imaginea pe care o afișezi în fața lumii, dar mai ales în fața familiei, a cunoscuților.
Un studiu realizat pe acest subiect a arătat că deși 53% din români spun că se simt obligați să cumpere cadouri, aceștia cheltuie cu 11% mai mult decât media europeană pentru această perioadă.