Suprinzător, lactatele, brânzeturile şi ouăle nu sunt atât de costisitoare în România precum în Germania, însă în Franţa prețul este asemănător, chiar dacă salariul mediu local de nici 450 de euro net lunar este de 5-6 ori mai mic decât în cele două ţări din Occident, potrivitgandul.info.
Un litru de lapte în magazinele din România costă în jur de 0,8-0,9 euro, care se apropie de preţul din Germania sau Franţa. Preţul la aceste produse însumează peste 90% din media UE, în ciuda faptului că salariul mediu net lunar din România este al doilea cel mai mic după cel din Bulgaria, potrivit datelor biroului european de statistică Eurostat.
„Principalul motiv pentru această situaţie este faptul că în România nu există un sistem integrat ca în alte ţări. Acolo, fermierul este cel care deţine terenul, deţine vacile şi tot el produce. De cele mai multe ori, micii fermieri de afară se unesc în cooperative şi îşi realizează propriile produse. Astfel, capătă mai multă forţă în negocierile cu retailerii”, declară Radu Timiş, antreprenorul care controlează businessul Cris-Tim, una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale româneşti.