Ministrul Transporturilor: Tarifele la CFR şi Metrorex vor crește, nu se ţine cont de inflaţie
Ministerul Transporturilor (MTI) a decis majorarea tarifelor de călătorie cu trenul şi cu metroul, pentru a evita blocajul financiar al Metrorex şi CFR Călători, companie care are bugetată o creştere cu 10% a preţurilor. Astfel, tarifele nu vor creşte în funcţie de evoluţia inflaţiei, ci în urma ordinului Ministerului.
Posibilitatea ca MTI să modifice tarifele la cele două companii este inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă.
„Proiectul de ordonanţă de urgenţă aflat în dezbatere publică nu prevede creşterea în acest moment a tarifelor la Metrorex şi CFR Călători, ci doar posibilitatea ajustării acestor tarife la valori cât mai apropiate de costurile reale ale serviciilor oferite. MTI doreşte astfel să creeze cadrul juridic pentru o politică coerentă prin care tarifele de călătorie cu metroul şi tarifele de transport de călători pe calea ferată să fie în concordanţă cu condiţiile pieţei”, a comunicat instituţia.
Potrivit instituţiei, prin implementarea unei politici tarifare flexibile veniturile proprii ale celor două societăţi vor creşte, concomitent cu reducerea gradului de subvenţionare de la bugetul de stat.
„La CFR Călători subvenţiile anuale alocate de la bugetul de stat în ultimii trei ani au reprezentat circa 64% din necesarul fundamentat, ca urmare a creşterii cheltuielilor la componentele de bază, ceea ce a condus la înregistrarea de pierderi”, se spune în nota de fundamentare a actului normativ.
La sfârşitul anului 2009, CFR Călători a înregistrat pierderi cumulate din anii precedenţi în suma de 745 milioane lei şi datorii restante către furnizori şi CFR SA care au crescut an de an, ajungând în anul 2010 la circa 550 milioane lei.
Anul trecut, tariful mediu pentru o călătorie cu trenul a fost de 12,95 lei, în timp ce costul mediu real pentru o călătorie a fost de circa 40,9 lei.
„În anul 2011 bugetul de venituri şi cheltuieli al CFR Călători SA a fost fundamentat având în vedere o majorare a tarifelor de călătorie cu aproximativ 10% începând cu luna februarie. În situaţia în care subvenţia alocată pentru anul 2011 rămâne la nivelul de 1.028 milioane lei, neacordarea majorării de 10% a tarifelor pentru transportul călătorilor pe calea ferată conduce la înregistrarea unui deficit de circa 75 milioane lei’, se menţionează în notă.
La Metrorex, subvenţia de la bugetul de stat pentru transportul călătorilor a reprezentat în ultimii patru ani 75-80% din necesarul solicitat de companie.
Astfel, o serie de lucrări la instalaţiile tehnologice au fost amânate, din lipsa surselor financiare necesare, ceea ce a condus la creşterea accentuată a gradului de uzură şi la scăderea performanţelor, se spune în nota de fundamentare.
„La nivelul anului 2010, costul mediu al unei călătorii cu metroul a fost de circa 0,67 lei, în timp ce costul mediu real al unei călătorii a fost de circa 3,5 lei . În plus, preţul unei călătorii cu Metroul reprezintă aproximativ 30% din preţul minim al unei călătorii cu metroul în ţările europene; în acelaşi timp, tarifele Metrorex ocupă ultimul loc ca valoare, comparativ cu tarifele practicate de serviciile de transport public în diferitele municipii ale României”, mai spun reprezentanţii MTI.
În ultimii cinci ani, numărul călătorilor cu metroul a crescut cu aproximativ 60 %, ajungând în prezent la circa 600.000 pasageri transportaţi zilnic.
Ultima scumpire a biletelor CFR Călători şi Metrorex a avut loc în septembrie 2010.