Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că CFR Călători a avut drastic de suferit din cauza restricțiilor impuse pentru combaterea răspândirii cazurilor de coronavirus. Mai exact, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75% din cauza măsurilor luate pentru combaterea pandemiei de coronavirus, iar 30% dintre trenurile de călători sunt suspendate şi în jur de 400 de salariaţi se află în şomaj tehnic.
Asta în condițiile în care, potrivit ministrului,în România circulau aproximativ 600 de trenuri de marfă, înainte de izbucnirea crizei, din care jumătate aparţin CFR Marfă, operatorul de stat. În prezent, sub 10% din capacitatea de transport marfă pe calea ferată este afectată
De asemenea, Lucian Bode a precizat la Realitatea Plus că nu trebuie luate în prezent măsuri, ci acestea trebuie elaborate pentru perioada post-criză.
” Această criză se va termina mai devreme sau mai târziu, noi ne dorim cât mai repede cu putinţă, şi transportul pe calea ferată trebuie să fie încurajat, investiţiile pe calea ferată trebuie să continue, astfel încât să modernizăm calea ferată, să modernizăm materialul rulant, vagoane, locomotive noi, să dezvoltăm calea ferată în perioada post-criză”, a susţinut Lucian Bode.
Confederaţia Sindicală Naţională Meridian şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) solicită Executivul, prin intermediul unui comunicat de presă, să adopte măsuri urgente pentru a evita haosul social și blocajul economic, generat de criza din domeniul transporturilor, apărută pe fondul extinderii pandemieid e COVID-19.
Reprezentanții transportatorilordau exemplu altor state europene a căror guverne au intervenit pentru alocarea resurselor financiare necesare menţinerii în funcţiune a transportului feroviar, care, potrivit sindicatelor este “singurul care în această perioadă dificilă poate transporta în siguranţă cetăţenii, prin asigurarea distanţei sociale minime”.
Sindicatele au dat exemplul Marii Britanii, care a preluat integral (100%) cheltuielile operatorilor feroviari pentru călători. De asemenea, Italia, care este într-o situaţie mult mai grea, a finanţat suplimentar pentru a limita anulările de trenuri la 30%, iar Germania susţine financiar traficul regional şi de lung parcurs prin sume importante. Situaţia este similară şi în state mai mici, afirmă acestea.