Ministrul Finanțelor Marcel Boloș anunță posibila amânare cu 6 luni a termenului din RO e-TVA

Publicat: 26 06. 2024, 15:25
Actualizat: 26 06. 2024, 15:25
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor susținut de PNL. Sursa foto: Marcel Boloș / Facebook

Termenele din RO e-TVA ar putea fi amânate cu 6 luni, până în ianuarie 2025, a precizat ministrul Finanțelor Marcel Boloș, pentru Economedia și G4Media.

Termenele din RO e-TVA ar putea fi amânate cu 6 luni

Vineri e ultima ședință a executivului în care guvernul poate da ordonanță de urgență. „Suntem dispuși să mai amânăm cu 6 luni termenul pentru transmiterea datelor. Adaptarea la reformă e mai grea. Nu vorbim de amânarea intrării în vigoare, ci de prorogarea termenelor pentru notele de diferență TVA și notele justificative cu 6 luni, până la 1 ianuarie. E o perioadă în care analizăm diferențele între situația noastră de evidență fiscală și situația pe care o are contribuabilul și ne lămurim de unde apar aceste diferențe”, a declarat Marcel Boloș.

Amânarea ar avea loc în condițiile în care mai multe asociații profesionale ale contabililor, consultanților, dar și mari organizații de afaceri au reclamat lipsa de transparență a modului în care a fost adoptată noua legislație, dar și pentru că ar introduce o birocrație împovărătoare pentru firme.

Marcel Boloș a spus că viitoarea OUG va prevedea prorogarea termenelor pentru notele de diferență TVA și notele justificative. El a spus că OUG nu va suspenda și nu va amâna tot mecanismul.

„Dar nu vom renunța la mecanism, e absolut necesar”, a mai spus ministrul Boloș.

Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, o Ordonanță de Urgență (OUG 70) pentru introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024.

Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.

ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul. În cazul în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei, atunci ANAF va trimite o notificare contribuabilului și acesta trebuie să răspundă cu notă justificativă.