Lista măsurilor fiscale agreate de Coaliție. Cum arată proiectele de legi care vor fi trimise în Parlament pentru începerea procedurii de asumare a răspunderii
Liderii coaliției de guvernare ar fi ajuns la un acord privind principalele măsuri fiscale care vor fi asumate în Parlament pentru reducerea deficitului bugetar.
Potrivit proiectului de Lege agreat în coaliție și care ar urma să fie trimis în Parlament pentru asumarea răspunderii, impozitul pe cifra de afaceri va fi plătit de toate companiile cu cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în situația în care impozitul pe profit de 16% este mai mic decât impozitul pe cifra de afaceri.
Vezi aici Lege Cod Fiscal si cheltuieli publice
Impozitul pe cifra de afaceri
Astfel, potrivit Art. 18, contribuabilii, alții decât cei prevăzuți la art. 15, care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro, și care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (4), sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro a cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Impozitul pe profit trimestrial/anual reprezintă impozitul pe profit înainte de scăderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentând sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislației în vigoare, precum și reducerea conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative, după caz, și nu se scad sumele reprezentând creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 și impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, după caz.
Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezintă cheltuială nedeductibilă.
La articolul 25 alineatul (4), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins: „i) cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre următoarele:
1.valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
2. valoarea reprezentând:
(i) 20% din impozitul pe profit datorat, în cazul în care se înregistrează echivalentul în lei a unei cifre de afaceri mai micã de 10.000.000 euro, inclusiv. Cheltuielile cu sponsorizarea și/sau mecenat pentru realizarea de investiții din domeniul sănătății și asistenței și protecției sociale se includ în procentul de 20% indiferent de valoarea cifrei de afaceri;
(ii) 15% din impozitul pe profit datorat, în cazul în care se înregistrează echivalentul în lei a unei cifre de afaceri cuprinse între 10.000.001 și 50.000.000 euro, inclusiv;
(iii) 10% din impozitul pe profit datorat, în cazul în care se înregistrează echivalentul în lei a unei cifre de afaceri de peste 50.000.000 euro
Cum vor fi taxate microîntreprinderile
La articolul 48, după alineatul (21) se introduc două noi alineate, alin. (22) și (23), cu următorul cuprins: Microîntreprinderile care au desfășurat, până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri şi alte activități de servire a băuturilor, aplică condiția de a nu mai fi fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, prevăzută la alin. (2), prin referire la data de 1 ianuarie 2024.
În ceea ce privește cheltuielile deductibile La articolul 68 alineatul (5), literele a), e), f) și r) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”a) cheltuielile pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, în limita unei cote de 5% din baza de calcul determinată conform alin. (6);
- e) cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de angajatori, potrivit legii, sau după caz, echivalentul în lei al acestora, acordat angajaților care nu beneficiază de tichete de masă;
- f) cheltuielile reprezentând voucherele de vacanţă acordate de angajatori, potrivit legii, sau după caz, echivalentul în lei al acestora, acordat angajaților care nu beneficiază de vouchere de vacanță;
- r) contravaloarea abonamentelor, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfăşoară individual sau într-o formă de asociere, în limita echivalentului în lei a 100 euro anual pentru fiecare persoană, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313 care acționează:
(i) în nume propriu în cazul în abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic;
(ii) în calitate de intermediari în cazul abonamentelor care includ atât dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic, cât și servicii medicale.”
Veniturile cumulate lunar care nu reprezintă venit impozabil
Următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil, în înţelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii, în cazul în care nivelul acestuia/acesteia este mai mic sau egal cu 10.000 lei, inclusiv, respectiv de cel mult 20% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat sau din solda lunară/salariul lunar acordată/acordat potrivit legii, în cazul în care nivelul acestuia/acesteia este mai mare de 10.000 lei:
- b) contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajaţii proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în alte situaţii decât cea prevăzută la alin. (4) lit. c), astfel cum este prevăzut în contractul individual de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislaţia în vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfăşoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare. Prin hrană se înţelege hrana preparată în unităţi proprii sau achiziţionată de la unităţi specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaţilor care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislaţia în vigoare sau, după caz, de echivalentul în lei al acestora;
- d) contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul individual de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaţilor care beneficiază de vouchere de vacanță, în conformitate cu legislaţia în vigoare sau, după caz, de echivalentul în lei al acestora;
- h) contravaloarea abonamentelor suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita echivalentului în lei a 100 euro anual pentru fiecare persoană, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313 care acționează:
(iii) în nume propriu în cazul în abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic;
(iv) în calitate de intermediari în cazul abonamentelor care includ atât dreptul de a utiliza facilităţile sportive, în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic, cât și servicii medicale.”
Redirecționarea impozitului pe venit
- La articolul 123, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(7) Plata impozitului anual datorat pentru venitul net anual/venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil se efectuează la bugetul de stat, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.”
- La articolul 123^1, alineatele (1), (3) și (3^1) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(1) Contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) și art. 82 alin. (6) pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii.
(3) Pentru contribuabilii prevăzuţi la art. 78 alin. (6) și art. 82 alin. (6) obligaţia calculării şi plăţii sumei prevăzute la alin. (1) revine organului fiscal competent, pe baza cererii depuse de aceştia până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancţiunea decăderii. Distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venitul datorat poate fi solicitată prin cerere pentru aceiaşi beneficiari pentru o perioadă de cel mult 2 ani şi va putea fi reînnoită după expirarea perioadei respective.
(3^1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 78 alin. (6) și art. 82 alin. (6) pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii/unitatea de cult, beneficiară a sumei. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligaţia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, la organul fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului, sub sancţiunea decăderii.”
Situația veniturilor obținute din drepturi de autor
Încadrarea în plafonul anual de cel puţin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe ţară, după caz, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, se efectuează prin cumularea veniturilor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h), după cum urmează:
- a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuală, stabilit după acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevăzute la art. 72 şi 72^1, precum şi venitul net din drepturi de proprietate intelectuală determinat potrivit prevederilor art. 73;
- b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) şi (9);
- c) venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 – 87;
- d) venitul şi/sau câştigul/câştigul net din investiţii, stabilit conform art. 94 – 97. În cazul veniturilor din dobânzi se iau în calcul sumele plătite, diminuate cu impozitul reținut, iar în cazul veniturilor din dividende se iau în calcul dividendele plătite, diminuate cu impozitul reținut, distribuite începând cu anul 2018;
- e) venitul net sau norma de venit, după caz, pentru veniturile din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, stabilite potrivit art. 104 – 106;
- f) venitul brut şi/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 – 116.
(4) La încadrarea în plafonul prevăzut la alin. (3) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile, prevăzute la art. 93 şi 105.
(5) Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) o reprezintă:
- a) nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară;
- b) nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
- c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 120, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.”
Măsuri privind reducerea cheltuielilor bugetare
Numărul total al posturilor de demnitate publică efectiv ocupate aferente funcțiilor de secretarilor de stat, consilieri de stat, subsecretarilor de stat, vicepreședinților și a funcțiilor asimilate acestora, se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 25%;
Numărul de posturi de consilieri din cadrul cabinetului respectiv cancelariei, prevăzute la art 546, lit i)-k) din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare publicată în Monitorul Oficial al României nr.555 din 03 iulie 2019 precum și numărul de posturi din cadrul autorităților/instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% din totalul numărului de posturi aprobate până cel târziu la data de 1 noiembrie 2023;
Personalul cu funcții de conducere eliberat din funcția de conducere deținută ca urmare a reorganizării activității beneficiază de drepturile prevăzute de lege. Acesta are dreptul de a ocupa o funcție publică de conducere vacantă de același nivel sau o funcție publică de conducere de nivel ierarhic inferior vacantă, pentru care îndeplinește condițiile de ocupare. Dacă nu există o funcție de conducere vacantă corespunzătoare postului ocupat, aceasta se transformă în funcție publică de execuție care corespunde studiilor, experienței şi vechimii în specialitatea funcționarului public de conducere, de regulă, la nivelul structurii organizatorice din care a făcut parte acesta. Funcția publică de conducere poate fi transformată într-o funcție publică de conducere superioară cu încadrarea în normativul de personal și procentul de funcții de conducere prevăzute de prezenta lege și personalul cu funcții de conducere îl poate ocupa cu acordul acestora, dacă personalul cu funcție de conducere îndeplinește condițiile de vechime, experiență și studii de specialitate prevăzute de lege pentru aceea funcție de conducere;
Funcția publică de conducere de șef birou poate fi transformată într-o funcție publică de conducere superioară cu încadrarea în normativul de personal și procentul de funcții de conducere prevăzute de prezenta lege și personalul cu funcție publică de șef birou îl poate ocupa cu acordul acestuia, dacă personalul care a deținut funcția publică de șef birou îndeplinește condițiile de vechime, experiență și studii de specialitate prevăzute de lege pentru acea funcție publică de conducere.
Instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, acordă, anual vouchere de vacanță în cuantum de 1.600 lei , în perioada 1 ianuarie 2024 -31 decembrie 2026
Guvernul României poate aproba prin memornadum excepții de la procesul de comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice pentru instituțiile publice/entitățile publice numai în situațiile în care activitatea instituțiilor publice/entităților publice este considerată unică;
(9) În sensul alin.(8) activitatea unei instituții publice/entitate publică este considerată unică dacă îndeplinește condiția de la litera a) sau condițiile cumulative de la literele b) și c):
- a) activitatea desfășurată de instituția publică/entitatea publică este unică prin specificul său;
- b) sunt instituții publice/entități publice care reprezintă elemente de identitate națională ale României
- c) impactul procesului comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității este major asupra mediului cultural,economico-social
Începând cu data de 1 ianuarie 2024 serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene;
(2) Fac parte din categoriile de servicii publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale în sensul alin.(1) următoarele:
- a) Direcțiile Județene de familie și tineret care se află în coordonarea /subordonarea/autoritatea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse sau după caz cele aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea Agenției Naționale pentru Sport sau în coordonarea/autoritatea/subordonarea altor structuri/entități similare;
- b) Direcții Județene de Tineret și Sport sau după caz Direcțiile Județene de Sport care se află în coordonarea/subordonarea Agenției Națională pentru Sport;
- c) Casele Județene ale Elevilor și patrimoniul aferent aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea Ministerului Educației;
(3) Odată cu descentralizarea serviciilor publice de interes național și transferul activității acestora către autoritățile publice județene are loc și transferul de patrimoniu precum și a fondurilor necesare pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a acestora;
(4) Transferul personalului încadrat pe posturi, a patrimoniului, activitățile și responsabilitățile transferate, fondurile necesare care urmează a fi alocate se va face prin lege la propunerea Guvernului României și inițiativa ministerelor de linie care au în responsabilitate coordonarea serviciilor publice menționate la alin.(2);
(5) Serviciile publice descentralizate potrivit alin.(2) se află în coordonare metodologică a ministerelor de linie și subordonarea autorităților publice județene și implementează politicile și strategiile publice de interes național inclusiv programe naționale care sunt date în implementare direcțiilor județene;
(6) Prevederile art.77 din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ publicat în Monitorul Oficial al României nr.555 din 5 iulie 2019 referitoare la regimul juridic al descentralizării se aplică în mod corespunzător;
- (1) Până la data de 1 ianuarie 2024 următoarele categorii de servicii publice se reorganizează la nivel de direcții regionale în cadrul fiecărei regiuni și cu structuri teritoriale fără personalitate juridică la nivel județean astfel:
- a) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea/subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
- b) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea/subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
- c) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea/subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
- d) Direcțiile Județene Școlare aflate în coordonarea/subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;
- e) Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii
(2) Guvernul României aprobă prin hotărâre organizarea și funcționarea pentru serviciile publice care intră în proces de reorganizare la nivel regional precum și orice alte categorii de măsuri necesare pentru înființarea de direcții regionale în cadrul fiecărei regiuni, cu structuri teritoriale fără personalitate juridică la nivel județean. În județul în care va funcționa direcția regională nu poate funcționa și structura teritorială județeană, în acest caz direcția regională va îndeplini și rolul de structură județeană;