Isărescu, despre Codul Fiscal: Vorbim despre o relaxare tip șoc. Mai puține cheltuieli de investiții nu înseamnă economisiri. Parlamentul trebuie informat complet și corect asupra acestor efecte
Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR, a declarat că nu este contra reducerii impozitelor prevăzute în Noul Cod Fiscal, ci ”împotriva dimensiunii acestui pachet de reduceri fiscale”. Acesta atrage atenția că măsurile avute în vedere vor produce o relaxare ”tip șoc, cu efecte profunde asupra economie”.
”Parlamentul trebuie informat complet și corect asupra acestor efecte. Relaxarea fiscală se judecă în funcție de componentele ei, de faza ciclului economic când este aplicată, de momentul în care este introdusă. Cum aș putea să fiu, în general, împotriva relaxării fiscale, când în 2000, ca premier, am început primul proces consistent de relaxare, reducând impozitul pe profit? Atunci însă era un moment potrivit, s-au făcut calcule şi evaluări laborioase de impact”, a declarat Isărescu, într-un interviu pentru Revista 22.
”Gradul redus de fiscalizare a unor sectoare ale economiei româneşti face ca povara fiscală să fie mare pentru plătitorii corecţi de impozite. Antreprenorii plătitori de taxe ajung să contribuie la buget chiar cu 50–60% din veniturile lor. E normal ca ei să-și dorească o relaxare fiscală. Dar, pentru asta, nu e suficient să avem doar reduceri de impozite, ci avem nevoie de reforme structurale, care să ducă la o distribuţie echilibrată a poverii fiscale”, a susținut Guvernatorul BNR.
Despre subfinanţarea unor sectoare
În opinia lui, soluția nu este reducerea de impozite cu speranța că o povară fiscală mai mică va determina o mai mare colectare. În schimb, este necesară o colectare mai bună a impozitelor prin reforme structurale și, apoi, o reducere fiscală graduală și conformă cu spațiul fiscal creat.
”Echilibrele noastre de acum se bazează pe mai puține cheltuieli de investiții. Acestea nu sunt economisiri, nu creează spațiu fiscal, sunt doar cheltuieli amânate pentru anul următor. A nu termina un drum înseamnă doar o cheltuială amânată pentru anii următori, întrucât nu rămâm cu drumul neterminat, nu-i aşa?”, a mai susținut Mugur Isărescu în cadrul interviului.
Acesta a mai atras atenția că, într-adevăr, există o subfinanțare cronică a unor sectoare publice precum educația și sănătatea și, cu actualul pachet fiscal, veniturile riscă să scadă şi mai mult şi să accentueze subfinanţarea.
Reproşuri către economişti
Isărescu a reproșat economiștilor, institutelor de cercetare economică și universităților de profil că nu au avut de-a lungul timpului nicio poziție față de modul în care este condusă economia de piață: ”Dacă şcoala economică din România ar fi clarificat fundamentele de funcţionare a economiei de piaţă, nu s-ar fi ajuns la situația din prezent, când dezbaterea publică consideră o modificare a deficitului public de la 1% la 3% ca fiind neimportantă, când de fapt este o schimbare majoră şi de durată de strategie: se schimbă pe termen mediu şi lung direcţia de dezvoltare a României”.
Dacă economiștii s-ar fi pronunțat, ”nu s-ar fi ajuns să se susțină că politica fiscală nu are de-a face cu politica bugetară și că ambele pot fi contrabalansate prin măsuri de politică monetară; adică „soluţia“ monetară la deficite publice mai mari ar fi ca BNR să ducă dobânzile în tavan. Și s-ar fi înțeles că o economie care deja crește spre limitele de potențial nu mai trebuie stimulată excesiv pe latura consumului, prin măsuri fiscale, că stabilitatea macroeconomică nu este un concept gol, ci baza pe care se poate clădi o creștere economică sustenabilă”.
Totodată, Mugur Isărescu s-a întrebat retoric de ce mai este nevoie de stimulente suplimentare pentru economia românescă, în condițiile în care aceasta a primit o suită de stimuli în ultimii doi ani: TVA scăzut întâi la pâine, apoi la toate alimentele, CAS redus, dobânzi coborâte masiv, finanțare devenită mai ieftină și mai fluentă.
”Trebuie să ne gândim dacă în perioada următoare creșterea economică depinde doar de stimularea cererii, și nu de stimularea ofertei. PIB-ul potenţial al României, în jurul căruia se discută foarte mult, nu este, într-adevăr, o dimensiune ușor de evaluat, dar mai precis că majorarea lui depinde de crearea de locuri de muncă, de creșterea productivității, care la rândul lor depind de investiții de capital, inovație, spirit antreprenorial, calificarea forței de muncă etc. Acest lucru trebuie să fie foarte clar”, a mai afirmat Isărescu în cadrul interviului pentru Revista 22.
Potrivit Băncii Naționale, creșterea economică de 4 la sută este spre limita potențialului economic al momentului. Dacă economia va fi stimulată doar pe latura consumului, acest lucru aar însemna doar a dopa economia și a nu o mai face să crească sănătos, a mai avertizat Mugur Isărescu.