După o creștere de 2,3% a valorii importurilor și de 2,5% a valorii exporturilor, România a ajuns anul trecut la un deficit comercial cu produse agroalimentare de 1,29 de miliarde de euro, cu 7,7 milioane de euro mai mult decât în anul precedent, potrivit Institutului Național de Statistică.
Deficitul comercial cu produse agroalimentare continuă să se adâncească, astfel că în 2023 a ajuns la 1,2 miliarde de euro, cu 0,6% mai mare față de 2022, arată datele Institutului Național de Statistică solicitate de Economica. Importurile au ajuns la 13,5 miliarde de euro, față de 13,2 miliarde de euro cu un an în urmă (plus 2,3%), în timp ce exporturile au totalizat 12,2 miliarde de euro, după o creștere de 2,5% față de anul anterior.
Spre comparație, în 2021, deficitul comercial cu produse agroalimentare a fost de 1,7 miliarde de euro, în 2020 de peste 1,9 miliarde de euro, iar în 2019 de 1,2 miliarde de euro.
Ca și în anii anteriori, categoria care contribuie cel mai mult la importuri din punct de vedere valoric este cea a cărnii de porc. În 2023, România a cumpărat de peste granițe peste 360.870 de tone de carne de porc în valoare de aproximativ 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă că deficitul balanței comerciale cu carnea de porc a ajuns la 1 miliard de euro.
Față de anul trecut, importurile de carne de porc au crescut valoric cu 27,6% și cantitativ cu 1,5%.
Urmează produsele de brutărie, patiserie etc. pentru care românii au plătit 655,6 milioane de euro, cu 16,5% mai mult față de anul trecut, în condițiile în care cantitățile importate au scăzut cu 1,7% precum și preparatele de tipul celor folosite pentru hrana animalelor cu importuri de 526,7 milioane de euro, cu 11,7% mai mari față de anul anterior în valoare și cu 5,9% mai mici în volum.
România continuă să se bazeze pe produsele neprocesate pentru a-și contrabalansa deficitul. În 2023, grâul a rămas cel mai exportat produs, cu 8,1 milioane de tone în valoare de 2 miliarde de euro, INS raportând o creștere de 43% în volum și de 4,5% în valoare față de anul anterior.
Al doilea cel mai exportat produs din România a fost porumbul, cu livrări totale de 5,3 milioane de tone în valoare de 1,5 miliarde de euro. Cu un an în urmă, România a exportat mai mult porumb (5,5 milioane de tone) pentru care a încasat 1,8 miliarde de euro.
Urmează semințele de rapiță cu exporturi de 2,4 milioane de tone în valoare de 1,1 miliarde de euro. Cu un an în urmă, România a exportat 1 milion de tone de semințe de rapiță în valoare de 713,4 milioane de euro, arată Economica.