Autostrăzile considerate prioritare în Master Planul General de Transport au înghiţit 60 de milioane de euro, înainte de a fi construite. Pentru unele au expirat deja studiile de fezabilitate, iar pentru altele au fost realizate pentru varianta de drum expres, așa cum se discutase acum câteva luni în guvern. Unele termene pentru deschiderea ofertelor au fost amânate de până la 12 ori, iar statul român plătește SF-uri.
Putem spune că și România are un Triunghi al Bermudelor: autostrăzile. Banii dispar ca-ntr-un vârtej, iar infrastructura este aceeași.
România va cheltui peste 37,5 milioane de euro pentru 6 din cele 12 autostrăzi prioritare din Master Plan, se arată într-o analiză a ziuarului Gândul.
De exemplu, compania de autostrăzi a cheltuit alte 30 de milioane de euro degeaba. Mai exact, pentru Sibiu-Piteşti a mai avut un SF, făcut în 2008, pe care statul a plătit 2,5 milioane de euro, dar acum SF-ul este expirat. De asemenea, pentru SF-urile la Sibiu-Făgăraş şi Craiova-Piteşti, variantele de drum expres, au fost cheltuiţi alţi 11,2 milioane de euro şi respectiv 12,9 milioane de euro. Tot degeaba, pentru că este nevoie de SF pentru varianta de autostradă.
CNADNR a plătit, de-a lungul anilor, aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate (SF) şi studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres a căror construcţie nu a demarat niciodată
Compania de autostrăzi a lansat în luna mai anul trecut licitaţii pentru realizarea de SF-uri aferente unui “pachet “ de 10 autostrăzi pentru care estima că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA. În total cele 10 autostrăzi însumează 975 de kilometri. Nici până acum nu au fost anunţaţi câştigătorii, cu excepţia celui pentru Sibiu-Piteşti.
Foto: Gândul