Scumpirea motorinei este inevitabilă în următoarea perioadă, întrucât importurile de carburanți din Rusia vor fi interzise de duminică, 5 februarie, de Europa. Nu sunt excluse crizele de aprovizionare.
Blocul comunitar își extinde embargoul asupra livrărilor rusești de motorină și benzină, după două luni de când UE a interzis majoritatea importurilor de țiței din Rusia. Această decizie nu este lipsită de riscuri pentru transportatorii din Europa, dar nici pentru șoferii care conduc autoturisme pe motorină.
Deși embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie 2022, nu a produs multe perturbări, există temerea că interzicerea importurilor de combustibil ar putea afecta mai mult șoferii, potrivit m.ziare.com.
Volumul pe care Rusia l-a importat anul trecut în Europa va fi greu de înlocuit. În ultimele săptămâni, rafinăriile europene și-au pregătit rezerve pentru acest moment.
Europa va fi nevoită să aducă mai multă motorină din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, precum și din India, China și SUA, pentru a putea depăși momentul, spun analiștii.
Exporturile ruse de motorină au scăzut brusc în ultimele zile. „În Europa, nu este de așteptat să apară imediat un deficit de motorină și alte produse petroliere; rezervele oferă cel puțin un tampon pe termen scurt.
(…) Totuși, diferența dintre prețul motorinei și cel al petrolului de peste 40 de dolari/baril, este cu mult peste normal, deși este mai mică decât anul trecut. În același timp, șoferii plătesc la pompă o motorină cu 15% mai scumpă decât benzina, față de o diferență de 3% în 2021”, potrivit NY Times.