Guvernul ia măsuri pentru reducerea prețurilor la alimentele de bază. Se vrea plafonarea adaosului comercial excesiv, care ajunge în unele cazuri până la 300%
Guvernul Ciolacu intenționează să adopte o ordonanță pentru a limita adaosul comercial la alimentele de bază, ceea ce ar putea duce la scăderea prețurilor la carne, ulei și ouă.
Reducerea prețurilor la alimente: Opinii și impact așteptat
Noul premier, care tocmai a fost instalat la Palatul Victoria, face promisiunea de a reduce prețurile la alimente.
„Inflaţia să scadă. Oamenii să simtă asta în preţurile unor produse de bază. Asta vrem să facem imediat şi să acţionăm încă de săptămâna viitoare”, a declarat Marcel Ciolacu, premierul României.
Concret, se propune instituirea unei plafonări a adaosului comercial pentru o perioadă inițială de 180 de zile, care să se aplice pe întregul lanț de aprovizionare, începând de la producători și până la retaileri. Această măsură va acoperi mai multe alimente de bază, precum pâine, lapte, carne, ouă, ulei, făină, mălai și inclusiv fructe și legume proaspete. În prezent, adaosul comercial pentru produsele de panificație se situează la aproximativ 80%, iar pentru ulei acesta depășește 70%.
„Pe noi ne ajută oricât s-ar ieftini. Ne-ar prinde bine. Şi dacă pune 5, 7, 8% pentru noi contează”, crede un român. „Te apucă durerea de cap să vii în piaţă, să stai să drămuieşti fiecare bănuţ. E foarte greu”, spune altcineva. „Sigur că este o idee bună. Pentru că venim cu 100 de lei la piaţă, ne limităm la un singur produs”, zice un alt român, scrie observatornews.
Diferențe de prețuri între producători și magazine
În prezent, nu există o restricție legală în ceea ce privește adaosul pe care comercianții îl pot aplica. Aceștia au libertatea de a stabili adaosul în funcție de criteriile proprii.
„Partea de rafturi, mergem cu un adaos maxim de 30%, la produsele care necesită frig mergem cu un adaos de 40%. Asta depinde de la produs la produs. Nu vrem să exagerăm, mai ales cu produsele de bază. Avem un caşcaval de Săveni. Este atestat. Avem un adaos de 40%. Dar clienţii vin la noi şi ne spun că în retail este mult mai scump. Cu 15% mai scump în retail”, explică Ştefania Grama, proprietar băcănie.
Unii comercianți practică adaosuri de până la 300%. Acest lucru înseamnă că prețul unui produs, la care producătorul îl oferă inițial, poate ajunge să coste de trei ori mai mult în magazine.
„Aici sunt prune proaspete pe care trebuie să le fierbi până ajung la această consistenţă. Deci noi scoatem apa din fructe”, arată Bibiana Stanciulov, producător magiun. Bibiana Stanciulov este producătoarea renumitului magiun de Topoloveni. În propriul său magazin, un borcan de magiun se comercializează la prețul de 14 lei. În supermarket, același borcan costă însă 19 lei, ceea ce reprezintă o creștere de 35% față de prețul inițial.
Dezbateri privind plafonarea adaosului
Analiștii fiscali nu privesc cu ochi buni plafonarea adaosului: „Am avut exemple recente foarte aproape de noi. Cu plafonări de preţuri, în Ungaria şi s-a ajuns la penurie. Nu funcţionează aşa. Nu înţeleg care este fundamentarea teoretică a unor astfel de iniţiative”, susţine Gabriel Biriş, analist fiscal.
Inițiativa de plafonare va fi discutată în săptămâna viitoare cu reprezentanții din industrie, iar Executivul trebuie să prezinte clar nivelul la care intenționează să plafoneze prețurile. Un exemplu relevant în acest sens este decizia luată în cazul laptelui începând cu 1 mai, când procesatorii și marile magazine au convenit să reducă prețul acestuia cu 20%.