Producătorii de mașini chinezi și-au asigurat un record de 11% din piața europeană de vehicule electrice în iunie, în timp ce cumpărătorii s-au grăbit să cumpere produsele pentru care tarifele vamale au fost crescute de UE începând cu luna aceasta.
Cifrele, care includ piața din Marea Britanie, arată că aproximativ 23.000 de vehicule electrice cu baterie au fost înmatriculate în iunie, în creștere cu 72% față de luna precedentă, deoarece consumatorii s-au luptat pentru a evita creșterea prețurilor impusă de UE.
Conform analizei datelor efectuate de Dataforce, SAIC, deținută de stat chineză, mamă a mărcii britanice MG, a fost responsabilă pentru cel mai mare salt, dar 40% din importuri au fost înregistrate de dealeri, mai degrabă decât de șoferi.
Producătorul de mașini electrice a vândut puțin sub 13.400 de mașini în iunie, comparativ cu vânzările de puțin sub 4.000 la rivalul BYD, care vinde mărcile Dolphin și Seal.
SAIC este supus celui mai mare tarif UE de 38% în comparație cu mașinile BYD, cărora li s-a impus o taxă de 17% din 5 iulie, ca parte a acțiunii UE de a crea condiții echitabile cu proprii producători de automobile, inclusiv BMW, Audi și Fiat de la Stellantis și Renault.
Stimulentele pentru cumpărarea de mașini electrice au sporit vânzările în Italia, unde aproximativ 200 de milioane de euro în subvenții pentru vehiculele electrice noi s-au epuizat în nouă ore de la lansare, a spus Dataforce.
Datele vamale de la Beijing arată că UE și Regatul Unit au preluat aproape jumătate din toate exporturile de mașini electrice ale Chinei în primele șase luni ale anului, ca valoare.
Datele analizate de site-ul web specializat în comerț chinez Soapbox au arătat că Regatul Unit a luat 12%, în timp ce UE a luat 36%, în comparație cu doar 1% în SUA, care au impus tarife de 100% la importuri la începutul acestui an.
Brazilia și Australia au fost pe locul trei ca piețe importante, cu 7% fiecare din toate vânzările, urmate de Thailanda, Emiratele Arabe Unite și Coreea de Sud cu 4% fiecare și Israel cu 3%.
Cele mai mari piețe pentru vehiculele electrice chinezești din Europa sunt Germania, Regatul Unit și Franța, urmate de Norvegia, Belgia și Italia. Din cele 208.872 de vehicule electrice vândute în Europa în iunie, mai mult de 43.400 au fost vândute în Germania.
În 2023, mașinile electrice cu baterii fabricate în China, inclusiv mărcile Tesla și UE fabricate în China, au reprezentat 21,7% din totalul vânzărilor, în creștere față de 2,9% în 2020. Mărcile chineze au reprezentat 8% din această cotă de piață, arată datele.