"Decidenţii români trebuie să aleagă din două, una: fie cheltuie 68 de milioane euro pentru adecvarea a 12 elicoptere PUMA din dotarea MapN la nivelul cerinţelor ONU, fie dă un sfert de miliard de euro, pentru achiziţionarea a 10 elicoptere SUPER PUMA (150 milioane – preţ, plus încă cel puţin 100 de milioane euro, pentru dotările specifice ONU). Evident, decizia ar trebui să fie dictată exclusiv de considerente economice, deoarece vaga referire la Schengen-ul aerian a preşedintelui Franţei nu înseamnă mai nimic", scrie pentru Bursa Radu Sârbu, Ofiţer al Legiunii de Onoare in grad de Comandor.
Flota de elicoptere PUMA upgradate atinge 10.000 ore de zbor. Flota de elicoptere PUMA a Forţelor Aeriene Regale (RAF) a ajuns la 10.000 ore de zbor în februarie. Elicopterele au fost upgradate la standardele noii generaţii, conform Programului de Extindere a Vieţii Puma – un reper pentru programele de reînnoire – şi acum sunt operaţionale, în Regatul Unit şi peste tot în lume.
Prin birourile sale din Regatul Unit, Airbus Helicopters l-a abordat pe ministrul apărării cu o propunere pentru modernizarea elicopterelor PUMA, care ar costa mult mai puţin decât o investiţie într-o flotă nouă şi ar putea fi livrată într-un timp mai scurt: Programul de Extindere a Vieţii (elicopterelor) PUMA (Puma Life Extension Programme – LEP)".
Britanicii au acceptat propunerea, iar Airbus Helicopters a modernizat 24 de elicoptere, aducându-le la standardele secolului al XXI-lea, 20 dintre ele, unde credeţi? În România!
Dar când vine vorba despre situația elicopterelor din dotarea Ministerul Apărării din România, discursul de la Airbus devine confuz.
Întâi reprezentanții Airbus Helicopters au făcut lobby pentru achiziționarea de noi elicoptere, vorbind despre limitarea tehnologică a celor vechi, în timpul vizitei lui Francois Hollande în România.
"Chiar dacă, pe termen scurt, costurile sunt mai mici, ai investi în vechea ta maşină, pentru a o transforma într-una «nouă»? Există o limitare impusă de tehnologie atunci când vine vorba de a transforma ceva vechi în nou. În mai puţin de 10 ani, o aeronavă nouă H215 (adică SUPER PUMA) va fi mai rentabilă decât o aeronavă PUMA modernizată. Şi acesta poate fi utilizat pentru încă 20 de ani cel puţin, în timp ce vechiul PUMA îşi incheie ciclul de viaţă. Generaţiile noi de specialişti în aeronautică vor fi educaţi în noi tehnologii, competitive la nivel mondial", au spus reprezentanții Airbus.
Asta cu toate că, la 14 septembrie 2015, generalul Richard Felton, comandantul flotei britanice de elicoptere, a declarat ziariştilor de la Defence News că doreşte extinderea duratei de întrebuinţare a elicopterelor PUMA, dincolo de 2025, anul iniţial prevăzut, până spre 2030 sau chiar 2035; adică, încă 20, din cei 30 de ani pentru care Airbus Helicopters consideră că H215 ar fi o investiţie rentabilă.
În aceste circumstanţe, decidenţii români trebuie să aleagă din două, una: fie cheltuie 68 de milioane euro pentru adecvarea a 12 elicoptere PUMA din dotarea MapN la nivelul cerinţelor ONU, fie dă un sfert de miliard de euro, pentru achiziţionarea a 10 elicoptere SUPER PUMA (150 milioane – preţ, plus încă cel puţin 100 de milioane euro, pentru dotările specifice ONU).