Aproape jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în perioada 2007 – 2013 nu vor fi terminate la timp, însă s-a reușit eșalonarea lor astfel încât fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014 – 2020 să acopere cofinanțarea proiectelor fazate, a afirmat comisarul European pentru Politică Regională, Corina Crețu, în cadrul unei întâlniri avute luni, la Bruxelles, cu ministrul român al Transporturilor, Petru Sorin Bușe.
"Din păcate, în pofida acestor progrese, aproape jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în perioada 2007 — 2013 nu vor fi terminate la timp. Cu sprijinul experților din cadrul Grupului de lucru pentru o mai buna implementare, pe care l-am inițiat la începutul mandatului meu, s-a reușit eșalonarea acestor proiecte. Astfel, fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014 — 2020 vor acoperi cofinanțarea proiectelor fazate. În plus, am aprobat proiecte retrospective pentru a crește absorbția fondurilor europene în România. Astfel, Comisia Europeană a preluat plata creditelor pe care România le avea de plătit către Banca Europeană de Investiții, degrevând bugetul național de o sumă de peste 1 miliard de euro", a declarat Corina Crețu, potrivit stiripesurse.ro.
În cadrul întâlnirii, Corina Crețu a transmis preocuparea Comisiei Europene privind utilizarea fondurilor europene în proiectele de infrastructură din România, dar a apreciat și progresele făcute în ultima perioadă, rata de absorbție pentru Programul Operațional Transport în exercițiul bugetar 2007 — 2013 depășind în prezent 81%.
Comisiarul european pentru Politică Regională a reiterat necesitatea adoptării Master Planului General de Transport pentru o utilizare mai eficientă a fondurile alocate pentru 2014-2020.
"Încurajez încă o dată autoritățile române să adopte cât mai curând posibil Master Planul General de Transport. Acesta stă la baza strategiei privind investițiile în domeniul transportului rutier, feroviar, aerian și naval din următorii ani și este un document absolut necesar pentru ca România să poată implementa proiectele cu finanțare europeană în acest domeniu. Totodată, Master Planul este și principala condiționalitate ex-ante în sectorul de transport, pe care România s-a angajat să o îndeplinească. Ministrul Petru Sorin Bușe m-a asigurat că Master Planul va fi adoptat până la sfârșitul lunii septembrie", a adăugat Corina Crețu.
"Mai ales în cazul autostrăzii Sibiu-Pitești, dar și a altor proiecte de căi ferate și autostrăzi, lucrările ar trebui să înceapă cât mai curând, astfel încât acestea să poată să fie implementate efectiv în a doua parte a actualei perioade de programare", a transmis înaltul oficial european părții române legat de portofoliul actual de proiecte.