Adio paradisuri fiscale! Comisia Europeană vrea să impoziteze marile companii din domeniul tehnologiei digitale, precum Amazon, Google şi Facebook, în funcţie de criteriul locului în care sunt utilizatorii, nu de cel al sediului. Potrivit unui proiect de document obţinut de agenţia Reuters, impozitul va fi cuprins între 1 şi 5%, scrie Ziarului Financiar.
Obiectivul Comisiei Europene este creşterea gradului de impozitare pentru mari companii acuzate de ţări ale UE că achită impozite prea mici prin redirecţionarea profiturilor spre state care au sisteme fiscale avantajoase, precum Luxemburg şi Irlanda. Planul este asemănător cu propunerea Franţei de instituire a unei taxe fiscale de egalizare, idee susţinută de state europene mari.
Proiectul riscă însă să atragă opoziţia ţărilor mici, care se tem că devin mai puţin atrăgătoare pentru companiile multinaţionale.
Conform noului proiect, impozitul va fi aplicat companiilor care au venituri internaţionale de peste 750 de milioane de euro (922 de milioane dolari) şi venituri din activităţi online la nivelul Uniunii Europene de cel puţin zece milioane pe an.
Sunt vizate firmele care vând publicitate în spaţiul online, precum Google, sau care sunt platforme pentru promovare pe Internet, precum Facebook, Twitter şi Instagram, precum şi platforme de comerţ online precum Amazon sau companii care oferă servicii şi locuri de muncă prin aplicaţii online, precum Airbnb şi Uber.
Taxele vor fi colectate în ţările în care se află utilizatorii serviciilor oferite, nu în cele în care sunt sediile companiilor digitale.
În cazul publicităţii online, „taxa va fi colectată în zona în care este difuzată reclama şi unde se află utilizatorii care au furnizat datele care sunt expuse serviciului comercial”, se arată în document, care propune o cotă de impozitare unică, între 1 şi 5 %.