Cu cât s-au scumpit benzina și motorina după anunțul Comisiei Europene privind interzicerea treptată a petrolului rusesc. Perspective sumbre de viitor
Din 4 mai, zi în care Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a anunțat propunerea executivului comunitar de a fi impus un embargo treptat pe petrolul rusesc, și până în prezent, benzina și motorina s-au scumpit cu 13 bani/l și sunt așteptate noi creșteri de prețuri.
Cu cât s-au scumpit benzina și motorina în ultimele zile
Din 4 mai și până în prezent, benzina și motorina s-au scumpit cu 13 bani/l în stațiile Petrom și OMV operate de liderul pieței, OMV Petrom, și cu 10 bani/l în stațiile Lukoil, companie care va fi probabil cea mai afectată de interzicerea importului de țiței din Rusia. Foarte probabil, în următoarele zile, prețul benzinei standard va sări de 8 lei/l, iar cel al motorinei standard, de 9 lei/l, informează profit.ro.
Prețul benzinei standard în stațiile MOL din capitală a rămas relativ constant, de 7,86-7,99 lei/l, iar cel al motorinei standard, de 8,73-8,87 lei/l, însă compania maghiară a efectuat ultimele modificări de prețuri pe 6 mai.
Toate acestea în condițiile în care o treime din țițeiul procesat în rafinăriile autohtone, în special la Petrotel, deținută de gigantul rus Lukoil, e de proveniență rusă.
În plus, precizează profit.ro, o altă treime din țiței, prelucrată majoritar la Petromidia, provine din Kazahstan, dar e importată prin terminalul CPC din portul rusesc Novorosisk. Presa rusă a acuzat, fără dovezi, Rompetrol că furnizează carburanți armatei ucrainene și a propus naționalizarea terminalului CPC de la Novorosisk.
De asemenea, o treime din motorina de pe piața internă provine din Rusia.
Occidentalii pregătesc un embargo treptat asupra importurilor de petrol rusesc
Comisia Europeană a anunțat, pe 4 mai, al șaselea pachet de sancțiuni contra Rusiei, care include și stoparea treptată a importurilor de petrol.
„Să fie clar: nu va fi ușor, pentru că unele state UE sunt foarte dependente de petrolul rusesc, dar pur și simplu trebuie să facem acest pas”, a declarat Ursula von der Leyen.
Proiectul de sancțiuni prevede că Ungaria şi Slovacia îşi vor putea continua achiziţiile din Rusia și în 2023, dată fiind dependența lor de resursele rusești. Chiar și făcând excepție, Ungaria a anunțat, prin vocea premierului Viktor Orban, că nu va susține acest pachet de sancțiuni.
Duminică, Grupul celor Șapte națiuni (G7) s-a angajat să interzică sau să elimine treptat importurile de petrol rusesc.
„Dacă o țară din Europa continuă să se opună embargoului asupra petrolului rusesc, atunci vor exista motive întemeiate să spunem că această țară este complice la crimele comise de Rusia pe teritoriul ucrainean”, a declarat Dmitro Kuleba, ministrul ucrainean de Externe.